Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Posts Tagged ‘Källkritik’

 

saltmord

NBC NY 8/4 2015

 

Lacey Spears, mammabloggaren som åtalades för mord på sin 5-årige son, har nu fått sin straffpåföljd. Domaren henne till 20 år till livstid.
Något som svensk media inte riktigt verkar ha uppmärksammat, de skriver att hon fick totalt 20 års fängelse av maximalt 25 år, men siffran är den minimala längd som hon måste sitta av. Eller ska jag säga att svensk media citerar en TT notis, så TT kanske ska ta och vara lite mer noggrann när de granskar sin källkritik ???
(De lyckades ju ha koll på domarens namn & valde att ej nämna den dömda mörderskans namn)
Metro är så snälla mot denna dömda barnmörderska att de valt en bild med pixlatansikte för att illustrera TT notisen!

metro saltmord

Metro 8/4 2015

 

Den 2:a mars i år så dömde en jury Lacey Spears för second-degree murder, och idag den 8:e april så fastställde en domare straffet till 20 år till livstid. (mer…)

Annonser

Read Full Post »

expressen RS

Expressen 6/4 2015

 

Svensk media har äntligen vågat rapportera om kritiken kring en artikel publicerad av Rolling Stone magazine. Rapportera, hmmm, citera ett telegram från TT/Reuters gör man i alla fall.
Det är ju så mycket bekvämare, för man slipper ju ta i nyheten i och med att man väljer att bara citera.

Publiceringen av artikeln i november 2014 och artikelns innehåll, som jag bloggade om i början av december 2014, har kritiserats för bristande källkritik och för att den pekar ut oskyldiga män som skyldiga till en gruppvåldtäkt. Och hur ofta ser vi svensk media ta upp sådan kritik ???

An anatomy of a journalistic failure

Underrubriken i rapporten från The Columbia University Graduate School of Journalism Report säger en hel del. Och ger Washington Post rätt i sin kritik, tidningen ifrågasatte artikeln så fort den publicerats, då den påstådda våldtäkten inte kunde ha ägt rum som artikelförfattaren och ”Jackie” hävdade.

(mer…)

Read Full Post »

Rolling Stone magazine, respekterad och välrenommerad.
Så vad i helvete tänkte man när man inte gjorde någon källkritisk granskning innan man publierade en mycket uppmärksammad artikel om en gruppvåldtäkt på University of Virginias Campus?

rs

Rolling Stone magazine 19/11 2014

 

Artikeln pekade ut medlemmar av studentkåren Phi Kappa Psi som skyldiga till en brutal gruppvåldtäkt av ”Jackie”.
När det gäller källkritiken för denna artikel så valde artikelförfattaren, Sabrina Rubin Erdely, att gå med på ”Jackies” vädjan att INTE kontakta de utpekade medlemmarna och höra deras sida.

Så det var bara ”Jackies” sida av det hela som Sabrina Rubin Erdely skrev om.
Enligt Washington Post hade Erdely länge velat skriva om våldtäkter inom universitetsvärlden, men att hon inte vetat just vilket universitet hon skulle sikta in sig på för att få sin artikel.
Hon besökte Harvard, Yale, Princeton och även det universitet hon studerat vid University of Pennsylvania. Inget av dessa lärosäten kändes dock rätt. (mer…)

Read Full Post »

-Jag tror att man måste ställa kritiska frågor även till ögonvittnen, inte bara till den som är part. Vi måste ifrågasätta också det ”vanliga människor” säger, inte bara makthavare, säger Judit Ek.

-Vi blir ju så glada när någon ställer upp så det är lätt gjort att tappa ifrågasättandet i ett sådant läge.

Det är i alla fall en något tilltufsad pudel från SVTs nyhetsredaktion angående att kontrollera om något verkligen stämmer innan man rapporterar det som en sanning på bästa nyhetstid.

Tyvärr så kan jag inte säga att UNT har riktigt erkänt att man inte kontrollerat uppgifterna innan man slog på stort och rapporterade om pappan som lämnat sin son för att denne spelade så jävla dåligt.
UNT har, precis som många andra medier, idag publicerat nyheten att pojken inte blivit övergiven och att åklagaren lagt ned förundersökningen mot pappan.
Istället för en pudel så har UNT genom Roger Berglund istället ifrågasatt vems vittnesmål som är trovärdigast, pappan och sonens tränare eller ledaren Conny Eriksson.
Igår så gick det att läsa reaktionen från UNT  på P1 programmet Mediernas granskning av fallet ”Innebandypojken”.

I programmet Medierna i P1 i lördags presenterades en annan version av vad som skulle ha hänt i Fyrishov, en historia som i debatten nu beskrivs som sanningen bakom innebandypojken.
Två anonyma personer, en ledare och en förälder från en förening som tidigt i förra veckan förnekade all kännedom om händelserna, gav en otydlig förklaring till något som eventuellt skulle vara samma händelse. De visste inte själva säkert. Det talades (mer…)

Read Full Post »