Jag bara undrar.
Är det verkligen de svenska pappornas ”brist på att vara ett gott föredöme” som gör att de svenska skoleleverna har en så usel läsförståelse ???
Läsambassadören Johanna Lindbäck påstår det i alla fall i en debattartikel.
(Som publiceras på SvD Kultur och inte SVT Brännpunkt ???)

SvD 3/12 2013
Så kan vi ta och skylla det urusla resultatet i Pisa-undersökningen på alla pappor i Sverige ???
Det verkar ju vara så mycket lättare att kollektivt peka ut alla pappor som ansvariga och skyldiga än att ta ett steg tillbaka och se över denna flummiga utopi som de styrande har förvandlat den svenska skolan till.
Och varför bara skylla på pappor när det gäller den urusla läsförmågan ???
Fanns det inget som läsambassadören Johanna Lindbäck kunde ta upp som gav alla mammor i Sverige skulden för gällande den svenska skolan och elevernas bristande kunskaper ???
Men om vi nu ska ta oss en titt på läskunskapen bland de svenska skoleleverna.
Vad har den svenska skolan för strategi för att lära barn och ungdomar att läsa ???
Hur uppmuntrar man barn och ungdomar att läsa en bok ???
Låter man eleverna läsa böcker som vuxenvärlden anser vara skräp men som ungdomskulturen hyllar eller ger man eleverna ett urval av böcker att läsa som passar in och inte är kontroversiella ?
Utgår man ifrån att alla elever ska följa samma mall och att man ska överhuvudtaget inte uppmuntra eleverna att läsa böcker och tidskrifter som intresserar dem ???
Och hur kan läsambassadören Johanna Lindbäck lägga ett så stort ansvar på pojkarna?
De är som flickorna elever. Det är skolan, lärarna, som har ansvaret att leda utbildningen och engagera eleverna, inte tvärt om.
Varje elev har ansvar att göra sitt bästa, men det är lärarens ansvar att alla elever hänger med i undervisningen.
Ofta så lyfts det fram att pojkar tar plats i klassrummet och att flickor hamnar i skymundan. Men ser man till resultaten när det gäller betyg och vilka som söker vidare till högskola och universitet så är det ju flickor som dominerar.
Det är inte en ”Skyll på pappan” fråga detta med Pisa resultatet och bland annat den urusla läsförståelsen bland de svenska eleverna – det är en jämställdhetsfråga.
Det är även en VAD I HELVETE HAR NI GJORT MED DEN SVENSKA SKOLAN ? fråga till de styrande politikerna av detta avlånga land. De är, om några, ansvariga för den svenska skolans totala kollaps.
Att vara så ”smart” att skylla på papporna att de inte tar ansvar följer den svenska genusdebattens linje när det gäller bland annat skolan och skillnaden mellan pojkar och flickor. Genusdebatten är skev och det sken av att flickor är offer syns inte i betygen hur man än vrider och vänder på det. Pojkar i skolan är stora förlorare då det finns en syn och åsikt att pojkar har en antipluggkultur och därmed så bryr sig inte lärare och samhället om att pojkarna har usla studieresultat.
Detta kombinerat med hur den svenska skolan ska bedrivas enligt de politiska besluten de senaste decennierna gör att Sverige har slarvat bort ett par generationer av elever.
Och det kommer att bli dyrt i framtiden – mycket dyrt.
Sverige har redan börjat få betala för detta misslyckande av att utbilda befolkningen.
Så skyll inte på papporna när det gäller de svenska skolelevernas urusla resultat i Pisa undersökningen.
När det gäller varje enskild elev så vill jag påpeka att stöd från hemmet är alltid bra, men detta stöd kan vara på olika sätt och ge lika bra resultat när det gäller elevens prestationer och resultat. Att enskilt peka ut en faktor, en förälder läs pappa, som den största orsaken till ett uselt resultat är förkastligt och visar en förutfattad nedvärderande syn.
Men det är ju vanligt att pappor i Sverige blir utpekade och anklagade för än det ena än det andra så att läsambassadören Johanna Lindbäck valde att peka ut pappor och kräva att de ska ta ansvar är ingen slump.
Tack till C, en pappa i Sverige, för tipset!
Media Länkar:
”Ställ krav på de svenska papporna” (SvD)
Forskare: Samhället sviker pojkarna (SvD)
Skolresultatet en nattsvart chock (SvD)
Kraftig försämring i PISA (Skolverket)
Svenska skolan rasar i stor jämförelse (Expressen)
Vi bevittnar en skola i fritt fall (Expressen)
Björklund: Det är allvarligt (DN)
”Det svenska skolsystemet framstår som anarkistiskt” (DN)
Pojkar tappar mer än flickor i kunskapsnivå (DN)
Friskolorna kritiseras i utlandet (DN)
Brittisk debatt om svenska friskolor (DN)
Pisa ger minister Björklund underkänt (Aftonbladet)
Svensk skola sjunker (Aftonbladet)
Sverige rasar i Pisa-undersökning (Lärarnas Nyheter)
”Pisa-undersökningen är enormt viktig” (SR)
PISA visar skolans fortsatta kräftgång (SR P1 Vetandets Värld)
PISA ger dåligt betyg åt den svenska skolan (SR International på svenska)
PISA, fusket och lärarna (SydSvenskan)
Andra länders recept på en framgångsrik skola (Metro)
Forskare: Samhället sviker pojkarna (Metro)
Sweden tumbles in global schools ranking (The Local)
Swedish results fall abruptly as free school revolution falters (The Guardian)
Pisa tests: What do we know now? (BBC News)
Finländska ungdomars kunskaper rasar i Pisaundersökning (Svenska Yle)
Om Pisa: Finlandssvenska lärare betonar att toppresultat kostar (Åbo Underättelser)
Equity makes for better PISA results (University of Jyväskylä)
Om barnens läskunnighet vore pappornas ansvar borde väl skolpengen (eller åtminstone en del av den) betalas ut till dessa pappor så att de kan ta ledigt från jobbet och utöva hemundervisning.
På så sätt slår man tre flugor i en smäll: barnen att läsa bättre, pappor är hemma mer med sina barn, arbetstillfällen ges till barnens mammor då papporna bara jobbar deltid.
Vem kan säga nej till detta? Möjligtvis alla de kvinnliga lärarna (ja, de är i majoritet) som tydligen inte gjort sitt jobb under skoltid och med mitt förslag förlorar arbetstid.
Tack för din kommentar enstillaundran,
Intressant förslag!
En annan sak.
Du skriver ”Ofta så lyfts det fram att pojkar tar plats i klassrummet och att flickor hamnar i skymundan.”
Om en hel klass sitter tyst och eleverna läser i sina respektive böcker – hur tar pojkarna plats så att flickorna hamnar i skymundan? Det är en stilla undran i all välmening.
Bra fråga enstillaundran!
Hur kan pojkar då ta plats om man sitter och läser tyst ???
Undrar just om de som hävdar att flickor hamnar i skymundan har tänkt på det ?
Tyvärr är det nog mycket de inte tänkt hela vägen på. Det är därför jag tycker att stora delar av debattklimatet är så sorgligt.
Tyvärr har du rätt där enstillaundran.
Ständigt detta skuldbeläggande, man blir onekligen lite trötter…
Men imorgon firar vi vår självständighetsdag och vi har många att tacka för att vi har vår egen självständighet. Den 30 november 1939 anföll Sovjet Finland med en styrka som var nästan tre gånger större än den som landsattes på D-dagen i Normandie. Men de finska soldaterna höll stånd och det endast tack vare alla kvinnor som lagade mat, såg till att de hade kläder, som vårdade de skadade och tog hand om de döda. Som skötte gårdarna och jobbade i fabrikerna när deras makar/fäder/söner gjorde sin plikt ute vid fronten.
Den röda arme’n mötte ett enat folk, de finska männen och kvinnorna utkämpade ett sk. ”total war”, ett krig med en hemmafront. Alla gjorde vad de kunde bäst. Så man får ju vara innerligt tacksam att feminism inte rådde på den tiden för vete katten hur det hade gått då? Då hade ju varit otänkbart att låta folk göra vad de var bäst på enligt de gamla könsrollerna…
Tack Butter för din kommentar!
Ursäkta om jag är lite ofin och klistrar in en
kommentar jag gjorde på Toklandet:
http://toklandet.wordpress.com/2013/12/03/skolproblemen-2/#comment-13621
Jag pushade för ditt inlägg, Ann-Mari:
http://www.dads-r-us.se/2013/12/05/ann-mari-nej-det-gar-inte-att-skylla-pa-eller-krava-ansvar-av-alla-pappor/
Tack Uffe för din ”ofina” kommentar! 😉
Puscha på du!
Genus har ju förtur när det gäller hur eleverna i skolan ska tänka, undervisas och lära sig.
Och det kombinerat med alla politiska flummiga beslut har ställt till det.
Resonemanget går ut på att innan någon som helst analys är gjord så skyller man reflexmässigt på patriarkatet i detta fall den del som utgöres av pappor. Inte så konstigt, Utbildningsgraden och lärandet på dessa reflexers upphovspersoner är ju barn av det de ”analyserar”.
Vi tog häromdagen och reflekterade över vår egen uppväxts skolgång med inbördes fråga, hur mycket hjälp eller stöd hade vi av våra föräldrar? Svaret, mellan noll och inget, hade vi inte tänkt på tidigare.Detta var förvisso för länge sedan men vi var en hel hög med arbetarbarn i grannskapet som utan mer än symboliskt stöd från våra föräldrar, samtliga blev ingenjörer, läkare, advokater, lärare, så kallade professionals. Varför fungerade det då? Om någon misslyckades då, skylldes det inte på en massa osynliga strukturer.
Tack @Benanderii för din kommentar,
Ja, hur kunde dessa arbetarungar i ditt grannskap lyckas att studera efter grundskolan och där till lyckas också?
Vad är det som har gått fel sedan dess ???