Man kan ju fundera varför inte hunden räckte för att polisen skulle hålla den berusade mannen i schack. Men tydligen så fick hon inte som hon ville (polisen) och då tog till batongen för att tvinga med våld mannen att göra som hon ville.

DN 12/7 2013
Är det någon som helst koll på de som söker till Polisskolan om de är rent mentalt lämpliga som polis?
För jag undrar hur denna polis egentligen mår och är när hon går lös med batongen totalt oprovocerat. Fast det kan ju vara så att hon kände sig provocerad av att mannen inte lydde henne…..
Men det rättfärdigar inte att bussa hunden på honom och sedan gå lös med batongen.
I DN så säger ett vittne att den berusade mannen inte gjorde något som helst motstånd och att polisen använde på tok för mycket våld.
En ensam polis från en hundpatrull pratar med mannen och efter en stund visar videoklippet hur mannen sluddrar och säger något om att ”spränga hela gatan” och frågar om polisen ”är sugen på att testa”, men är i övrigt lugn.
– Jag tänkte att han var för trött för att springa därifrån. Han var förvirrad men inte våldsam, säger vittnet.
Strax efter ser man hur polisen knuffar mannen i bröstet. Klockan är då 03.23.
När den blödande mannen inte lägger sig ned på uppmaning från polisen drar hon batong och börjar skrika. Plötsligt far polishunden på mannen som försöker värja sig. Polisen börjar då att slå mannen gång på gång över rygg, armar och axlar. Totalt 13 batongslag utdelas mot mannen.
”Säg åt honom att sluta bita mig”, skriker mannen samtidigt som han blir slagen. Till sist lägger han sig ned på marken. Polisen larmar då efter förstärkning. I videon syns det att ambulans är på plats men under ingripandet hjälper ingen mannen.
Vittnet som filmat händelsen är mycket kritisk till polisen agerande.
– Jag blev så förvånad, hon var så våldsam. Hade de bara fortsatt prata hade det löst sig. Det där är alldeles för mycket våld, han var inte våldsam tillbaka.
Ytterligare ett vittne som DN talat med anser att polisen agerade rätt.
– Det baserar jag på händelserna som inträffade innan det man ser på filmen.
Vittnet vill dock inte säga vad som hände då.
Två olika vittnen, ett vittne vill inte berätta för media varför h*n tycker att polisen agerade rätt och det andra vittnet tycker att polisen överreagerade då det inte var en situation ur kontroll.
Lite skrämmande är det att en polis hellre tar till våld än att lugna ned en situation och då oavsett vad som hände innan mobilen började filma.
Och varför knuffar polisen den berusade mannen i bröstet ?
För att få honom att backa undan eller för att provocera ?

Aftonbladet 12/7 2013
Jo, jag vet att en del personer är oerhört provocerande och utagerande när de är berusade, men det ger inte vakter och poliser rätt att dra nytta av detta beteende för att själva få bruka våld för att kontrollera situationen.
I Aftonbladet så går det att läsa följande:
Jerzy Sarnecki, kriminologiprofessor vid Stockholms universitet, reagerar starkt på polisens agerande.
– Den här polisen har ett gigantiskt övertag. Hon är beväpnad, har en hund och förmodligen också en kollega i närheten. Då måste man ha lite mer tålamod än vad hon uppvisar, säger han.
Sarnecki poängterar att han inte vet vad som hänt innan vittnet börjat filma.
– Men det man kan säga just nu är att den här polisen använder mer våld än nöden kräver. Man ska inte vråla på folk och börja slå dem om de inte lyder order, säger han och fortsätter:
– Ärendet bör utredas väldigt noga. Just nu ser det inte särskilt fördelaktigt ut för den här polisen. Hon bör omedelbart tas ur tjänst under utredningen.
I DN går det att läsa att det är ytterst få anmälningar mot polisen gällande våld som leder till åtal. Skulle vara intressant att se vad detta aktuella fall skulle leda till och vad den batongslående polisen har för försvar för sitt agerande. Kör man med provocerande situation och att den kvinnliga polisen kände sig trängd?
(Trängd som kvinna, då blir hon ju ett offer, och inte som polis av den berusade mannen)
Väl värt att notera att inte många tidningar lyfter fram i rubrikerna att det är en kvinnlig polis som går lös med både hund och batong mot den berusade mannen. Man nämner det lite halvt diskret i artiklarna och en del media har pixlat delar av filmsekvenserna och även har vissa förvrängt ljudet så att det ej går att höra att det är en kvinnlig polis. Ljudförvrängningen gör ju att både polisen och mannen låter berusade, en aning absurt.
Media Länkar:
Här slår polisen påverkad man (DN)
Få fall av polisvåld går till åtal (DN)
Sarnecki: Oerhört upprörande (DN)
Polisåklagare: Solklar misstanke om brott (DN)
Här slås mannen ner av polisen (Aftonbladet)
Jerzy Sarnecki: ”Bör omedelbart tas ur tjänst” (Aftonbladet)
Polis misstänks för brott efter batongslag (Expressen)
http://www.dads-r-us.se/2013/07/12/poliskvinna-misshandlade-fyllo-misstanks-ha-anvant-overvald/
Det finns en klar korrelation mellan övervåld från polisens sida och andelen kvinnliga polismän. Ökar man andelen kvinnor med en procent ökar övervåldet med flera procent.
Även våldet mot polisen ökar förstås med fler kvinnliga poliser.
Tack lavazza1891 för din kommentar,
Intressant, har du någon källa som du kan hänvisa till gällande polisvåld och kvinnliga poliser ?
Tack lavazza1891 för din kommentar,
Även detta är intressant, så jag är nyfiken på hur du kommit fram till detta.
Trodde man anställde kvinnliga poliser för att mjuka upp attityderna hos en polismyndighet fördummad av stelbenthet och våldsbejakande. Varför är denna kvinna ensam i ett läge hon inte klarar och demonstrerar all sin frustration över att bli nonchalerad… Varför ingår inte sådan träning i utbildningen?
Är batongen och hunden kompensation för bristerna? Ja då har man tänkt fel.
Dumdristigt fyllesnack blir en anmälan om hot….? Hela rättsapparaten ska mala en sak som inte alls har med situationen att göra. Den politiska skolningen verkar vara inspikad i sinnet. Alla om säger något, hur fulla och korkade de än är, är potentiella terrorister.. Är det så man fyller en kvot?
Polisens effektivisering framstår som allt mer underlig. Att söka vidare på Stefan Holgerssons forskning bjuder på märkliga sammanhang i en modern poliskårs organisation och verksamhet.. http://www.dn.se/ledare/signerat/polisen-vill-inget-se-vill-inget-hora Bygger man inte in frustration och negativ anspänning under sådana förhållanden..
De riktigt seriösa motarbetas och de följsamma belönas med både hund, lång batong, fria händer och enkelspårigt sinne.. De många dödsskjutningarna visar än mer på det effektiviserade systemet som inte kommer belasta rättsapparaten med några tråkiga fall. De avgörs direkt på gatan, i lägenheten, i bilen och i arresten..
Revs inte muren för att befria människor från polisstatens alla negativa influenser. Varför bygger ett etablissemang upp en ny mellan sig och befolkningen? Ser de svåra tider framför sig eller är det de facto något de önskar sig och som en självklar konsekvens av den förda politiken? Större klyftor och sämre allmänna resurser ger mer utslagning och våld, det har vi redan facit på..
Vad som hänt innan är helt irrelevant, för i filmsekvensen jag såg framgår det klart och tydligt att mannen är fredlig innan polisen går lös på honom. Så även om det hade funnits fog för att bruka våld innan så gör det inte det när hon börjar använda batongen.
(För att dra en skruvad parallell till samtycke, att man fått samtycke till sex vid ett tidigare tillfälle innebär inte att man har det vid nästa, behov av våld tidigare tillfälle rättfärdigar inte våld vid nästa)
Tack castoropollux för din kommentar,
Mja, mjuka upp och mjuka upp, det verkar inte som det.
Var det inte en stor inkvotering av kvinnor på polisutbildningen för att det skulle bli jämställt ?
Så man tog in kvinnor för att yrkeskåren skulle bli jämställd, men man sänkte då kraven för kvinnorna så att de kunde komma in för att kunna genomföra denna jämställdhet.
Att den svenska polisen så öppet ignorerar Stefan Holgerssons forskning är pinsamt, men inte förvånande.
Vill inte se eller höra sanningen om verkligheten är ju vanligt.
Polisen borde kunna hantera fyllesnack bättre än vad denna kvinnliga polis gjorde, bussa både hunden på mannen och sedan gå lös med batongen är totalt haveri och reptilhjärnan tog över.
Det är en konsekvens av den s.k. ”kvotering” av kvinnor till yttre tjänst. I det här individuella fallet så är det uppenbart att både mannen och kvinnan visste att hon aldrig skulle kunna omhänderta honom utan yttre maktmedel.
Det var för båda inblandade solklart att hon inte skulle kunna brotta ner honom och få in honom i bilen för en skjuts ner till stationen, varpå hon väljer att hoppa många steg i våldstrappan för att med våld tvinga sig till underkastelse. Det är inte symptom på en poliskår på glid, det är symptom på fel människa på fel plats.
Ponera att mannen var nykter, någorlunda vältränad och med normalkort stubin, ja då hade det inte varit några som helst problem att när han håller i hundens halsband lyfta upp hunden och dunka den i asfalten huvud först, för att sedan avväppna och drämma batongen tillbaka på poliskvinnan.
Så det är mycket som är fel här. Medvetenheten om sin egen underlägsenhet leder till en våldseskalering som om ömsesidigt bemött från mannen ytterligare hade förstärkt hennes underläge. Det enda objektiva övertag hon faktiskt kunde få var via hennes pistol, men i och med att hon befann sig på armlängds avstånd i princip konstant så kunde han lika gärna avväpnat henne på den (om han vet vad han ska göra), eller bara tagit den ifrån henne efter att hon ligger och gnyr efter ett batongslag i tinningen.
Man ska respektera rättsväsendet, men vi är trots allt bara djur, och när vi upplever risk mot liv och hälsa så är det inte långsökt att de primala instinkterna sparkar igång och man bemöter våld med våld. Jag skulle säga att genom kvinnans våldseskalering så satte hon sig själv i en långt farligare situation än hon någonsin var i från första början, och här hade hon tur att mannen var både stupfull och uppenbarligen inte speciellt intresserad av handgemäng.
Hur hade det här mötet utspelat sig om mannen var vältränad med en bakgrund inom våld (militär, kampsport, tidigare slagsmål etc)?
Tack för din kommentar Christian,
Intressant det du skriver, undrar just vad polisen säger om du har rätt ?!
Och hur hade det gått om det var andra förutsättningar för mannen? (bakgrund, fysik, nykter etc)
Det är en intressant fråga.
Nu har iaf våldet bevisligen blivit jämställt. Vi kan väl inte ha större krav på en polismyndighet än de klarar av..
Kvinnor är vanligtvis klokare än män att de fick sänka de fysiska kraven hjälpte liksom inte upp verksamheten. De fick bara medel att leva upp till till de outtalade kraven..
Angående forskningens bedövande resultat så ställer sig alla förvånande frågan hur ledning kan låta det fortsätta… Headhuntingen måste varit exceptionell för att vifta bort Holgerssons digra arbete med sådan nonchalans. Polisstatens växande handlar ju mer om kontroll än brottsbekämpning. På ett smygande sätt tillåts våldet och kriminaliteten alltmer ta makten i samhället, människor räds och låser sig och sitt inne med larm osv, snarare än sätter sin tillit till den alltmer osynliga och ointresserade polisen. Vinstintresset och privatiseringen under frihetens paroll är ett kostbart och tillkämpat sätt att påstå att samhället vunnit något när det förlorat sina grundvalar. Individens trygghet och godtyckets utbredning…
Tack dolf för din kommentar,
Gillar din skruvade parallell!
Tack castoropollux för din kommentar,
Nu måste ju de som är rabiata i sin millimeter jämställdhet vara jublande glada då?
När en kvinnlig polis utövar mer våld än nöden och situationen krävde.
Om et nu handlar mer om kontroll så han man ju bevisligen inte lyckats speciellt bra med tanke på denna polis dåliga självkontroll i en inte speciellt hotfull situation.
@ Dolf. ”Vad som hänt innan är helt irrelevant, för i filmsekvensen jag såg framgår det klart och tydligt att mannen är fredlig innan polisen går lös på honom. ” Det är han ju inte. Han har krossat ett fönster och bör gripas för förhör. tydligen gör inte poliskvinnan något större intryck på en påverkad individ, men det är inget försvar för våldet hon använder heller utan snarare en bekräftelse på hur svårt denna har att upprätthålla sin pondus. Det borde träning och utbildning kunnat kommit långt med. Polisens agerande är kanske en annan brists tydliggörande..
På skruvade paralleller så kan ju anföras att om samtycket upphört. Så gäller det för det nya beslutets handlare att byta sängplats själv om den motbjudande tanken på mer sex plötsligt blivit så stark och den andra parten inte vill maka på sig till en ny plats.
Med teoretiska resonemang är oftast så att de blir våra att applicera på verkligheten. Myten blir självuppfyllande men inte alls så verklighetsanknuten som den borde vara. Sedan visar ju sig den spruckna kondomen ha läckt all relevans ur en våldtäktsanmälan och försätter alla anklagande i en betydligt delikatare sits än vad de tänkt sig. Det ska bli intressant att se hur Frits ska sträcka ut denna del av anklagelsen utan att den brister totalt i bevisvärde och träffar anmälarna istället.
Att denna skruvade parallell fått internationella proportioner säger väl mer om ett rättssystem på glid och på kollisionskurs med verkligheten, det också. Maktmissbruk har aldrig varit tydligare och att lag och rätt bara är Nys egendom, en kuslig uppvisning i internt rättshaveri.. Propaganda fungerar visst även utanför de rivna murarna..
Om feminismens avarter kan jag inte uttala mig. De skulle väl med förlov sagt ha gillat att ett djur till man får kolossalt med stryk. Det var knappast de som fick sin vilja igenom angående uppmjukningen av polisens intryck på allmänheten. Vad vi tyvärr beskådar är nog organisationens brist på stöd, träning och utbildning till sina adepter. För mycket ”grabbighet” kanske gör att man hellre döljer sina svagheter än får dem åtgärdade. I det faktiska arbetslivet blir sedan gränserna överträdda och tydliggjorda. Jag skulle nog säga att den hierarkiska modellen fortfarande styr i alltför hög grad. Medan den verkliga jämställdheten fått ge vika för ”effektivitet” och mindre dalt…
Att Norsk polis länge inte ens bar beväpning säger en hel del om attityderna och hållningen mellan myndigheten och befolkningen.. Att de ekonomiska betingelserna fullständigt förryckt detta goda förhållande gör ju inte principen mindre värdefull och vällovlig. Det bevisar väl bara att när man slutar investera i jämlikhet och likvärdiga chanser för alla, så växer våldet fram istället som kompensation..
Dessutom kan ju den intresserade undra vad de siktar på med att skjuta oftare, använda mer våld än vad situationen kräver. Är det blott ”effektivitet”. Då är det bland alla andra nymodiga begrepp ett av de otäckaste vi kan stöta på.
Har ett några saker att lyfta fram.
1.
Polisen är tydligen kallad till platsen för att gripa en kvinnomisshandlare som överfallit och misshandlat en oskyldig kvinna.
Kvinnan som syns i början på filmen är enligt uppgift offret som blivit överfallen och misshandlad av mannen. På den avpixlade filmen där ansiktena inte är dolda, ser man hur kvinnan blöder från ansiktet och torkar blod. Polisen har all anledning att vara försiktig och inte behandla mannen som en vanlig festprisse som tagit en öl för mycket.
2.
Filmen började spelas in en stund efter att polisen anlänt för att gripa den misstänkte kvinnomisshandlaren och beordrat honom ett antal gånger att lägga sig ner. Filminspelningen startas när det står klart att mannen inte lyder och dessutom börjar prata om att gatan skall sprängas. Nu börjar det hända saker och kameran startas.
3.
Hunden får, vilket hörs tydligt på filmen, kommando ”Pass på” vilket innebär skälla och bevaka, men absolut inte hugga. Det syns tydligt på filmen att mannen tagit hunden, inte tvärt om.
Mannen attackerar hunden när den kommer för nära samtidigt som polisen slår ett första slag. Det syns tydligt i hela filmen att mannen håller fast och sliter hunden i halsbandet och vägrar släppa greppet trots att han får flera slag med batongen och beordras ligga ner. Först när han släpper hunden och ligger ner slutar polisen att slå.
Mannen var nog så påverkad att han trodde att hunden skulle bita.
Jag tycker tre saker!
1
En misstänkt kvinnomisshandlare som inte gör som polisen säger och lägger sig ner, utan istället tjafsar emot och angriper polisenhunden får skylla sig själv.
2.
Jag har en viss förståelse för om en kvinnligapolisen blir extra arg över en misstänkt kvinnomisshandlare som uppträder nonchalant även om det nu råkar vara så att offret står bredvid och blöder.
3
Polisen skulle åkt därifrån när den misstänkte kvinnomisshandlaren inte lydde och det inte fanns kollegor som kunde komma och hjälpa till att gripa honom utan våld.
Increasing the number of women officers under these reduced strength and size standards consistently and significantly increases the number of assaults on police officers. In general, every 1 percent increase in the number of women in a police force results in a 15 to 19 percent increase in the number of assaults on the police, because women tend to be weaker than men.
My research uncovered another interesting finding. Female officers are more likely to accidentally shoot people. Each 1 percent increase in the number of white female officers in a police force increases the number of shootings of civilians by 2.7 percent. Because of their weaker physical strength, female officers have less time to decide on whether to fire their weapon. If a man makes a mistake and waits too long to shoot a suspect who is attacking him, the male officer still has a chance of using his strength to subdue the attacker. Female officers (as was the case in Atlanta) will lose control of the situation at that point.
Read more: http://www.foxnews.com/story/2005/03/29/affirmative-action-has-mixed-results-for-cops/#ixzz2YvMcfdUW
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=231100
Allt snack om fysik kvotering etc saknar relevans eftersom det inte har att göra med polisens arbete i verkligheten. Fysik och styrka är argument som enbart förs fram av män som som inte tål att kvinnor kan eller de som vill att polisen skall angripa alla med kampsport.. T.ex som polisen i ryssland som gärna sparkar ned någon, innan de griper denna.
Det är bara på film som det dagligen behövs starka poliser som är experter på närkamp, judo, bänkpress, skytte etc.
Det är som med alla yrken.. En syrra på vårdcentralen behöver inte vara expert på att assistera hjärnoperationer..
Merparten av dagarna för polisen går åt till självmord, lämna dödsbud till anhöriga, trafikolyckor, inbrott, rycka ut på hjärtinfarkter, hot, bilinbrott, berusade ungdomar som ligger någonstans, småtjafs, misshandel i hemmen, påkörda djur, jaktbrott, trafikbrott, etc etc.
I Stockholm går det åt 85 polistjänster på heltid för att hämta och hjälpa berusade ungdomar. Man har ca 400 utryckningar på hjärtinfarkter per kvartal.
Man har ca 4000 självmord inkl försök per år. Detta med rån eller att brottas med gärningsmän är en försvinnande liten del. En polis måste i snitt arbeta 400 år innan han/hon behöver dra sitt vapen och skjuta. De flesta behöver knappt ta upp batongen.
Polisen skall ha personer som är experter på att hantera de situationer som förekommer mest, inte personer som är experter på att hantera det som förekommer sällan.
Tack castoropollux för din kommentar,
Tack castoropollux för din kommentar,
Jag kan inte begripa att Sverige valt en ammunition som är så förödande när den träffar någon.
Jag får intrycket att man inte bryr sig om skadan som blir av ett eller flera skott utan bara att stoppa personen man skjuter mot.
Tack lavazza1891 för din kommentar,
Tack för länken.
Staten har ju våldsmonopol och polismakten är en av de få myndigheter som har rätt att utöva detta legitima våld. Intressant blir det ju också när statsmakten tilldelat en grupp enskilda människor rätt att utöva våld, nämligen kvinnor som vill ge sina män/sambos/partners eller barn lite stryk.
Antagligen kommer detta här enskilda fallet att ses som ett ”enstaka och isolerat fall” av myndighetsmissbruk, så heter det väl alltid när en poliskonstapel gör bort sig. Att sedan vederbörande var en kvinnlig konstapel hör ju inte hit, det var ju inte i egenskap av kvinna utan som myndighetsperson som verkställde att den här överfriskade personen hade gjort sig förtjänt av ett kok stryk också fick det.
Behövde jag nämna att jag är sarkastisk nu?
Tack Butter för din sarkasm!
Tack Dan för din kommentar,
Intressant att du tolkar situationen före filmen och batongslagen som kvinnomisshandel när det finns vittnen som säger att den berusade mannen inte slog någon kvinna.
Intressant att du får det till kvinnomisshandel……
Och intressant att du tycker att mannen får därmed skylla sig själv.
Tack Dan för din kommentar,
Intressant åsikt du har kring detta med fysiska krav för att vara polis.
Anser du likadant om de som jobbar inom räddningstjänsten ???
För tar man in en person som inte uppfyller de fysiska kraven, hur gör man då om man måste forcera en dörr, klippa upp en bil eller rökdyka efter saknade i en brinnande fastighet och arbetsstyrkan man har till förfogande inte lever upp till det som behövs för att utföra arbetet ?
@Castropollux
Jo, han må vara berusad och osammanhängande, men han ÄR fredlig. Vad har det för relevans om han VAR våldsam tidigare? (om man nu klassificerar slå näven i ett dött föremål, det här fallet en ruta, så att det går sönder som att vara våldsam.) Det framgår klart och tydligt från filmsekvensen att mannen inte presenterar någon form av hot när den kvinnliga polisen exploderra i obefogat våld. Det finns helt enkelt inget godtagbart försvar för hennes handlande.
@Castropollux
Kan du förresten förklara din referens till ”Frits” för den förstår jag inte. Jag antar att du syftar på fallet med IT-stjärnan som fick sova över hos en kristen sosse som han samtidigt ”vänstrade” med en annan flicka som var rädd för HIV, men förstår inte själva ”Frits”.
Larmet till LAC gällde misshandel av två personer inte att någon hade viftat med handen. Enligt vad jag hört så skall tydligen kvinnan som är med på filmen ha varit en målsägande.
Om du tittar ca 15-17 sekunder in i filmen så ser du också hur kvinnan torkar bort blod som rinner och hur hon är blodig efter ett slag mot näsan. http://www.youtube.com/watch?v=sJhFUf8CIEQ
Alla yrken, livräddare, dykare, trafikledare, taxichaufförer osv har kravspecar… Det är yrkets arbetsuppgifter, inget annat, som skall bestämma kraven för de som jobbar i yrket..eller hur?
En polis måste dra vapen och skjuta i snitt var 400:e år. De flesta tar aldrig upp sitt vapen eller ens en batong. Men däremot skall de ta hand om berusade och sjuka varje dag. Då skall kraven vara mer fokuserade på allt det som krävs för att ta hand om berusade och sjuka, än på bänkpress.
Det är vad jag menar.
Tack Dan för din kommentar,
Då har ju den här polisen i fråga missat totalt den delen av utbildningen när det gäller att ta hand om berusade då ?
Och var 400:e år, det var ju intressant med tanke på hur ofta den svenska polisen de senaste åren har avfyrat sina tjänstevapen.
Och lite dubbelt budskap från dig när det gäller yrkeskrav för att klara jobbet och sedan inte egentligen.
Men lika bra att avsluta diskussionen med att vi inte tycker lika kring vad för krav den svenska polisens anställda ska klara av för att få arbeta som polis.
Det är så jävla märkligt, alla kvinnor som blir misshandlade av män är offer men när en man får stryk av en kvinna så har han alltid förtjänat det. Om vi svänger preferenserna ett tag, när har en kvinna i så fall gjort sig förtjänt av stryk? Svaret torde ju rimligtvis vara ”aldrig” och det borde rimligtvis också gälla manliga offer för misshandel men så är det tydligen inte…
Googlade lite om polisen och dödsskjutningar och det första som dök upp var den i Husby, den andra var den i Katrineholm 2004, alltså för 400 år sedan. Eller?
Vad som också dök upp i googlingen var den debatt som följde efter det att polisen bytt ammunitionstyp och att man befarade att den nya typen skulle orsaka flera dödsskjutningar eftersom den vållar större invärtes skador. Men eftersom polisen bara drar tjänstevapen vart fyrahundrade år så var de farhågorna inget att bry sig om, eller?
Tack Butter för din kommentar,
Glöm inte skottlossningen mot mannen i Varberg .
Och en fundering, om nu det varit en berusad kvinna istället för denna berusade man, hade då polisen bussat hunden på henne och sedan gått lös med batongen?
Och hade då kvinnan förtjänat det ???
Och så var det ju hundägaren som fick sina hundar skjutna av polisen och det var rena vilda västern under rånförsöket i Södertälje men jag tror att poletten ramlat ner för de flesta nu, att polisen drar och avlossar sina tjänstevapen ganska så ofta. Dessbättre slutar det inte alltid med en dödsskjutning.
Vad jag dock reagerar på är att man försvarar polisen tillvägagångssätt i det här fallet eftersom den inkomna anmälan gällt misstänkt kvinnomisshandel. Borde inte polisen agera likadant i alla misstänkta misshandelsärenden i så fall? Och i så fall, är det verkligen så vi vill ha det, en polisstat?
Tack Butter för din kommentar,
Ja du vad vill vi ha för land?
@dolf. Jedamej. Att panga ett fönster i vredesmod är inte våld? Hur tänker du då? Du skriver ju själv att han inte varit våldsam innan. är inte fönsterkross det? Jag påstår ingenstans att våldet mot denne skulle vara berättigat mot bakgrund av det krossade fönstret.
Jag försvarar inte polisen heller? Kan bara tänka mig orsakerna till allt det som utspelas.
Vi har kanske med en mansgris att göra om det är så att det varit kvinnomisshandel innan. Det visste åtminstone inte jag. Inte heller då kan våldet från poliskvinnan finna någon rimlig förklaring.
Elisabeth Massi Fritz (felstavat av mig) är nyförordnad advokat till en av de tjejer som anklagar Assange för våldtäkt. Den som anfört en sprucken kondom som härrörande från denna påstådda våldtäkt, trots att den saknar dna? Återfunnen efter flera veckor dessutom… Som sagt att ärendet någon skulle komma upp i domstol är ju skrivet i den politiska agendan inte i stjärnorna. I vilket fall som helst hade varken Borgström eller Fritz kunnat fullgöra ett försvar av ett så allvarligt åtal med så lite gummi på fötterna…
@Dan. Vad som ideligen upprepas är att polisen överdriver våldet vare sig de ska gripa någon, använda batong eller skjuta. Här finns något att peka på liksom åsikter att personer förtjänar ett kok stryk av polisen som någon skrev. Vems förväntningar ska polis uppfylla?
Om Husbyskjutningen kan man ju undra. Ett perfekt skott i huvudet påstås ha gjorts under en uppkommen hotande situation. Sådana skott skjuter man med siktet redan inställt och vapnet i färdigställning. Varför hela kroppshyddan inte kunde utgöra en mer naturlig måltavla kan ju avgöras av den sinnevärld skytten hyser. Mannen var uppenbarligen dödsdömd redan när de kom. Den militäriskt anförda attacken/inträngandet i lägenheten med chockgranat tyder ju på polisen verkar tro att det är krig. Givetvis höjer det spänningen och nerverna hos alla. Att det dessutom skrämde kvinnan verkar vara ett förbisett faktum. Det dåliga omdömet hos mannen kan ju knappast minska av poliser med dragna siktande pistoler. Det ser ut som om polisen sparar pengar åt rättssystemet. Inte belastar den hårt bantade och slimmade rättsapparaten med några obetydliga fall. Utan avgör dem på plats. De dödsskjutningar som förekommit nu under ett decennium har väckt många frågor hos allmänhet och utbildat folk, men tydligen inte alls hos polisen som verkar bestämt sig, skjuter först och undviker frågorna sedan..
Jag tycker av vad jag ser på filmen att den berusade mannen får va han förtjänar, å han står och tjatar med en polis och inte gör som han blir tillsagd, problemet i samhället idag är att folk har alldeles för lite respekt för polisen.
Tack för din kommentar Magnus Victor,
Fundering, hade du tyckt samma sak om den berusade personen varit en kvinna ???
Respekt för polisen är en sak, men att blanda in respektlösheten i detta ärende är bara en ursäkt för att göra det okej för polisen att agera som hon gjorde.
@Magnus Victor. Är du inte ganska okunnig om vad polisens uppgift är? Den är då rakt inte att puckla på någon…
@Castropollux
Tack för förtydligandet om advokaten.
Nu påstod jag väl inte att han inte varit våldsam innan. Jag påstod att han inte på något vis är våldsam när polisen går lös på honom, och att frågan om han varit våldsam dessförrinnan är obefogad.
Och vad gäller att vara våldsam så tycker jag att det är en avsevärd skillnad mellan att misshandla en person, bränna en bil, och slå näven genom en ruta. Det första är våld mot person, det andra är avsiktlig förstörelse av egendom. Det sistnämnda är spontan känsloyttring som snudd på gränsar till olyckshändelse. Inte så att jag försvarar det, men bortsett från att polisens våld är oproportionerligt mot mannes beteende i situationen där hon tar till det, så vore det också oproportionerligt även om hon försökte hindra honom från att slå sönder en ruta, vilket han alltså inte gör NÄR hon bankar på honom.
@Magnus Victor
Så du tycker att det är rätt att man får stryk bara för att man lismar och bugar för överheten. Fy fan vilken sunkig inställning.
Kan hålla med dolf här. hur mannen uppträder när polisen kommer till platsen är ju helt avgörande för hur polisen skall agera. Hade personen i fråga varit i full färd med att panga rutor eller puckla på någon annan hade det varit helt befogat att ingripa med våld men nu var det inte så. Bara att inse att den här konstapeln lät sig provoceras men vi har ju lärt oss att det inte är en ursäkt för att ta till våld.
Och de som tycker att mannen fick vad han förtjänade kan ju då svara på frågan, vad krävs av en kvinna för att förtjäna ett kok stryk?
Tack Butter för sin kommentar,
Jag skulle gärna vilja kalla den kvinnliga polisen för ett kvoterat svin. Men så sägen man inte, FY! Därför avstår jag och nöjer mig med att förklara att jag beklagar att den aktuella polistanten inte var i tjänst i Malexander när det begav sig.
Vi måste kunna lita på polisers omdöme och förmåga. När det blir uppenbart att sådant saknas bör polischeferna vidta åtgärder omedelbart.
Tack Spencer för din kommentar,
Jag vet inte hur jag ska tolka din kommentar. Men som jag ser det så skulle förmodligen även denna kvinnliga polis vara avrättad om hon befunnit sig i Malexander.
Sen om det är så du menar eller inte det är ju en annan sak.
Jag håller med dig att vi måste kunna lita på våra poliser och att när det inte riktigt fungerar så måste det åtgärdas genom stöd eller omplacering alternativt avsked.
@Dan (13:13, 13 juli):
Ser det inte ut som om hunden hugger mot skrevet på den berusade mannen i vid 0:19-0:20 och att mannen tar tag i halsbandet vid 0:22 för att värja sig mot fler hugg?
Vid 0:38 slår hon åtminstone två slag när han ligger ner. Sedan kommer ju en besynnerlig manöver vid 0:48 när polisen böjer sig ner för att knyta skorna! Då har hon inte den minsta tanke på säkerhet.
@dolf. ”Det sistnämnda är spontan känsloyttring som snudd på gränsar till olyckshändelse.” Det kan du väl ändå inte mena! Att demonstrera sin makt, krav på kontroll, sin vrede med att krossa ett fönster, är en primitiv metod och ett mönster som förblindar. Att ta till våld som maktmedel visar på ens egna brister och på ett omdöme som lackar de mest elementära grunder. Det lär ju dessutom oftast vara någon annans egendom.
”Vad som hänt innan är helt irrelevant”. Det kan det faktiskt inte vara. Dock gör poliskvinnan en hel del märkliga val och visar prov på samma brister som mannen.
Det är ju inte säkert att kvinnan misshandlats, även hon kan ju ha försökt avvärja fönstervåldet och fått sig en smäll olyckligtvis. Oavsett det är det korkat att panga rutor för att man är förbannad. Dessutom kan man skada sin flickvän, kompis och andra helt i onödan.. Det blir säkert billigare att få en stringent näsa än en plastikoperation iaf..
En sak i det här inlägget glömdes skriva om och även tidningar väljer bort det, märker jag. Batongslagen beror på att han tagit tag i hennes kollega och håller fast = hunden. Jag anser att det är ett kraftigt motstånd han gör emot en lagens väktare = hunden. Är inte polishund i det här läget ett polisskydd ?
= alltså avväpnar han hennes skydd? Vad ska hon göra åt det då? Förloppen återstår att se – fanns det anledning att gripa mannen på egen hand? Batongslagen tycker jag inte är något märkliga alls. Så fort han släppt hunden och lagts sig ner så slutar hon. Känns som att vi alla måste få veta, vad innebär ett gripande egentligen? När får man använda batongen? Om man inte får det när någon griper tag i polishunden, eller för all del en polishäst och vägrar släppa så förstår jag inte hur hög gränsen ska vara för att få använda batongen som vapen.
Tack Mirro för din kommentar,
Intressant vinkel och frågeställning du har på denna händelse.
Det kan ju vara så som jag tolkar att mannen håller i hunden, att det är det enda sättet att slippa bli biten fler gånger än de gånger han blev biten av hunden medan poliskvinnan slog honom med batongen. Han har den under kontroll utan att skada den och sig själv. Men som sagt det ät min tolkning just av att mannen håller i hunden.
Ja men varför bussa hunden på honom över huvudtaget?
Tack Butter för frågan
http://www.dads-r-us.se/2013/07/14/checklista-kung-inges-dag-2013/
Jo, det finns säkert förklaringar till varför mannen tog tag i polishunden men oavsett så är ju frågeställningen i de lägena: Vad ska polisen göra i de lägena? Låta ordningsmaktens tjänsteman (hunden) och mannen rulla runt där? Mannen vill inte bli gripen. Även om han uttrycker det verbalt och inte fysiskt just på klippet så blir min frågeställning – vad ska polisens förstärkning finnas till för, vid gripande om det ska nonchaleras via att man inte bryr sig i alla fall och de inte får använda förstärkningen. Då tänker jag på varningsrop, varningsskott och i detta fallet då batongen – som är den mildaste formen (hon började med den) och sen då hunden som polisledning valt att låta dessa poliser ha som skydd/förstärkning. Nu vet vi inte riktigt hela storyn men vissa vittnen har uppgett att mannen var kolugn före polisinsatsen och vissa har uppgett att mannen var aggressiv. Jag läste att han var anmäld för misshandel, skadegörelse och motstånd mot tjänsteman så jag tycker spontant att kolugn låter lite märkligt. Möjligt att hon skulle vikt undan, ringt på förstärkning men hon kanske inte hann. Enligt vittnen försökte ju mannen fly innan polisen kom.
Hur som. Vad jag vill belysa är att det som människor reagerar på mest angående detta klippet är ju batongslagen och de är för mig förstående sen om hennes val att genomföra ett eget gripande var fel, återstår att se.
Jag vill påpeka en sak till….jag har sett rätt många polisingripande med hund och så fort hunden har fått ner personen (som brukar lägga sig direkt) så kommenderas den bort. Om man har ett bett efter en polishund är hemskt trist men tyvärr, tyvärr ibland självförvållat. Polishundar är ju inga utställningsobjekt polisen har med sig i sitt arbete – de har en funktion. Men visst, jag förstår mannens reaktion men jag förstår även om poliskvinnan kräver att han släpper hunden på det sättet hon gör. Vi måste ju också ha ställa oss frågan: vem ska ha befogenheten i ett sånt här läge? Så känner jag i alla fall. Tack!
Tack Mirro för din kommentar,
Tack Mirro för din kommentar,
Man kan ju fundera varför polisen både använde batong och hund.
Din frågeställning tillbaka till mig får mig att förstå att du inte förstod ett yota av vad jag skrev. Tycker inte jag kunde uttryckt mig tydligare om polisens befogenheter/verktyg när någon inte vill lyda order inför ett gripande. Ett tips i alla fall, försök att se helheten och inte bara det du ser med ögonen. Eller skit i det 🙂 Ha en bra dag och tack för att du godkände mina kommentarer!
Tack Mirro för din kommentar,
Varför skulle jag inte godkänna dina kommentarer ?
Bara för att vi ser, reagerar och tycker annorlunda om en händelse betyder inte att jag censurerar din kommentar.
Man kan ju vrida och vända hur många gånger som helst på det här men några argument förblir obesvarade trots några tappra försök att försvara en poliskonstapel som låter sig provoceras och tappa kontrollen över en ganska trivial situation..
Eftersom inga våldsamheter försegicks (varken mot person eller egendom) när polispatrullen kom till platsen förelåg inga skäl att ”ta ned” vederbörande på marken med maktmedel. Om en bedömning gjordes att vederbörande skulle gripas skulle hundpatrullen inta läge ”status quo” och inväntat förstärkning.
Istället triggade man fram en våldsam situation så man kunde genomföra en bit och batongorgie på vederbörande. Krassa ord från mig men exakt så gick det ju faktiskt till om man tittar på videon. Fjorton batongslag hit eller dit spelar faktiskt mindre roll, det hela spårade ur när hunden beordrades att agera.
Tack Butter för din kommentar,
De hela gick snett ..när han inte löd polisen….hade han lagt se ner på tillsägelse….så hade denna händelse inte fått nån upmärksamhet…polisen gorde helt rätt…Bra jobbat…..
Tack Werner för din kommentar,
Jag hänvisar till inlägget och mina andra kommentarer rörande vad jag anser om denna händelse.
Positivt är det att polisen kommer att under utredningen vara omplacerad och att en utredning är inledd också. Det tog ju väldigt lång tid att bestämma sig…..
Tack för blogginlägget. Nyhetet var mycket intressant, tänkte inte att såndant kan hända i Sverige.
Det skulle vara bra att höra vad som händer i fallet om något kommer att hända. Förhoppningsvis följer du med.
Tack Jontte för din kommentar