Tidningen Dagen hade en liten notis den 20/10 om denna familj och idag så har Sakine Madon plockat fram familjen och Göteborgs kammarrätts beslut att låta de fyra syskonen få hemundervisning i rampljuset genom sin Ledare.
I Dagens notis så kan vi läsa bland annat följande:
Skälet till beslutet är att familjen, som beskrivs som ortodox, med sina mycket strikta regler vad gäller böner, beteende, kläder och kosthållning inte kan undervisas på annat sätt än i hemmet, uppger Lärarnas Tidning.
Familjen hävdar att reglerna när det gäller kläder och hår omöjliggör deltagande i idrottsundervisningen och försvårar för barnen att fungera i en vanlig skola. Dessutom ”utsätts de för en påtaglig fara för mobbning”, skriver familjen i sitt yrkande.
-//-
Stadsdelsnämnden ansåg inte att familjen skulle få fullgöra sin skolplikt i hemmet, eftersom den anser att det saknas synnerliga skäl, vilket krävs enligt skollagen. De menar dessutom att familjen inte velat delta i diskussioner kring hur skolan skulle kunna anpassa verksamheten så att barnen ska kunna delta.

Expressen 27/10 2012
Tolkningen jag gör av detta domslut är att är du tillräckligt ortodox, så pass konservativ och ensidig i din tolkning av den religion du tillhör, så har du rätt att skippa att kompromissa med skolan angående en lösning och istället isolera dina barn i hemmet så de slipper bli exponerade av omvärlden.
Skrämmande är att familjen i Göteborg utgår från att barnen kommer att bli mobbade pga sin religion och att även Göteborgs kammarrätt anser detta då de beslutar att det är fullkomligt okej att de hålls hemma och slipper gå till en allmän skola där flickorna kan komma i kontakt med barn som inte har samma religion som de.
Kyrkans Tidning skriver bland annat detta i sin artikel om familjen och beslutet från Göteborgs kammarrätt :
Både stadsdelsnämnden i Göteborgs kommun och förvaltningsrätten har i beslut sagt att skälen för att tillåta hemundervisning är otillräckliga. Hemundervisning på grund av religiösa skäl är inte längre möjlig, enligt dem.
Stadsdelsnämnden påpekade också att den nätbaserade distansundervisningen inte har godkänts av Statens skolinspektion,
Så de 4 systrarna får en undervisning som inte är godkänd av Skolinspektionen men godkänd av föräldrarna och Göteborgs kammarrätt.
Vi gillar olika verkar inte finnas med när Göteborgs kammarrätt fattade sitt beslut, ej heller barnens bästa och rätt samt vad som är godkänd undervisning av Skolinspektionen.
Jag får känslan att det viktigaste var att ge föräldrarna rätt att utbilda sina döttrar utefter den konservativa tolkningen av sin religion och då får andra faktorer ignoreras, för föräldrarnas val och rätt går först.
SR P4 Göteborg har pratat med 20 åriga Mushki som hade hemundervisning sitt sista år i grundskolan.
2010 skärptes reglerna i Sverige och religiösa skäl gäller inte längre för att få hemundervisning, Och när Västekot ringer runt till stadsdelarna finns inte heller en enda elev som beviljats hemundervisning på grund av tro.
Men Mushkis familj är ett undantag, de överklagade till Kammarätten som gav dem rätt till att fortsätta med sin judisk ortodoxa hemundervisning.
– För oss som judar är det så mycket som man inte kan ta i en vanlig skola. Ingen religiös jude går i en vanlig skola. Inte i Amerika, inte i Kina, inte i Australien, i Alaska och inte här i Sverige.
Så enligt 20 åriga Mushki så har det med religion att göra och att religiösa judar inte går i vanlig skola. Det blir ett starkt Vi och Dom som utgår från att det ska vara en separation av barn pga deras religion.
Undrar just hur många barn i Sverige som tillhör den judiska tron och som går i Svensk skola utan problem känner sig när det gäller Mushki’s uttalande att ingen religiös jude går i en vanlig skola?
Är dessa elever, dessa barn inte religiösa judar för att de blandas med barn som inte har samma tro ?
Sakine skriver följande:
Finns det en gräns för föräldrars makt över sina barn?
Göteborgs kammarrätts beslut, att låta fyra flickor, 6, 9, 11 och 14 år gamla, få hemskolning, aktualiserar frågan på hemmaplan.
I domen läser jag bland annat att ”De kan under inga omständigheter delta i gymnastik såsom den utövas i allmän skola.”
Varför, mer än att familjen är djupt religiös, får man inte veta. Vidare står det:
”De kan endast äta koshermat som tillagats i kosherkök. Det enda kosherköket i Göteborg finns i deras hem.”
Och eftersom barnens annorlunda klädsel riskerar att leda till mobbning och antisemitism kan de inte gå i vanlig skola, lyder förklaringen.
-//-
Barns rätt har alltför många gånger ignorerats för att tillmötesgå föräldrar.
Det är därför bra att den nya skollagen, som infördes härom året, tydliggör att religion eller filosofisk övertygelse inte är skäl nog att hålla barn från skolan.
En lagskärpning, som nu kammarrätten i Göteborg alltså struntar i.
Kritikerna av den nya lagen menar att ett tiotal hemskolande familjer har tvingats bli ”politiska flyktingar” och lämna Sverige. Riksorganisationen för hemundervisning i Sverige beklagar svensk skollag och buntar ihop den med ”rasbiologin, tvångssteriliseringarna, vanvården”.
Rasbiologi, jämförbart med skolplikt? I beg to differ.
Dagen skrev att det var 4 syskon, Sakine skriver att det är 4 systrar vars föräldrar har fått grönt kort av Göteborgs kammarrätt att bli isolerade i hemmet pga den ortodoxa tolkningen av judendomen som familjen lever efter.
Så min tolkning är att allt snack om hedersförtryck, hedersvåld och flickor som hindras från att utbilda sig är inte förknippat med ortodoxa judar ?
Då är det istället ett beslut som är taget för att barnen inte ska bli utsatta för mobbning och för att de pga religionen är så begränsade när det gäller kost, klädsel och hår (?).
Är det någon som kan förklara skillnaden när det gäller föräldrarnas makt i att isolera sina barn från omvärlden, från kunskapen och från den egna åsikten ? (Oavsett om de vill hålla hemma sina söner eller döttrar)
Är det någon skillnad alls i den påtvingade isoleringen pga religion ? (Oavsett om de vill hålla hemma sina söner eller döttrar)
Jag vill avsluta med ett citat från GT’s Ledarredaktion:
Den aktuella familjen menar i stället att de tillhör en konservativ sekt som annars inte finns i Göteborg. Därför kan flickorna inte gå i befintliga judiska eller svenska skolor. De måste ha lov på judiska högtider. Deras klädsel och religiösa seder kan utsätta dem för mobbning från oförstående kamrater.
Det är märkligt att kammarrätten svalt resonemanget. För i så fall ligger felet hos ett naivt svenskt samhälle, som inte visat större energi att få fram en utbildad lärare och inte lyckats lösa säkerheten så att föräldrarna blir nöjda. Och extra lovdagar av religiösa skäl kan varje rektor alltid dela ut.
Ty i ett multikulturellt samhälle måste vi inrätta oss efter att människor tycker olika, vi måste acceptera konfessionella skolor – så länge de predikar jämställdhet mellan könen, svenska lagar och följer den allmänna läroplanen.
Elever som ska fortsätta bo och arbeta här måste ha rätt att lära sig nödvändiga kunskaper plus svenska levnadsnormer – utan att någon lägger sig i deras religion.
Vad är det som är så skrämmande för dessa föräldrar som inte vill att deras 4 döttrar ska få gå i en vanlig svensk skola?
Vad är det som gör att det tas mer hänsyn till familjens religion än till de lagar som föreskriver barnens rätt att gå i skolan och varför är det så svårt att komma fram till en kompromiss?
Ge och ta, men nu är det bara ett ge med sig så att familjens religion inte kränks av barnens rätt till skolgång. Att kompromissa ens egna liv till att det blir lite synkroniserat med det samhälle man lever i, är det omöjligt och oacceptabelt ?
Om det är omöjligt och oacceptabelt är man då verkligen en del av samhället eller är man självvalt utanför och kräver att bli särbehandlad för att slippa bli kränkt av det samhälle man lever i ?
När är gränsen nådd, hur mycket kan en person kräva av samhället och staten för att bli särbehandlad pga sin religion i Sverige ?
Integrationen vart tog den vägen ???
Media Länkar:
Skollagen (Skolverket)
Ortodoxa judar får undervisas hemma (Dagen)
Hemskolning är att frihetsberöva (Expressen)
Hemundervisning för barn i ortodox judisk familj (SR P4 Göteborg)
Fler elever får hemundervisning (SR P4 Göteborg)
Judisk familj får rätt att undervisa sina barn hemma (Kyrkans Tidning)
Religion kan ge rätt till hemskolning (SvD)
Ortodox livsstil ger rätt till hemskolning (Lärarnas Tidning)
LEDARE: Alla barn ska gå i riktig skola (GT)
Hemundervisning – var går gränsen? (SR P1 Studio Ett)
Hemundervisning förbjudet (UR Skolministeriet)
Hur man isolerar ett barn utan att socialen ingriper (Ann-Mari’s Blogg)
Elöverkänslig elev har nu börjat skolan i Vetlanda (SMP)
Skyller man på religion kommer man undan med vad som helst. Är det några som behöver gå i skolan för att få lite andra idéer än de som bibringas i hemmets hjärntvätt är det ju barn till extremreligiösa. En vedervärdig barnmisshandel är det och det är bara att hoppas att ärendet överklagas.
Tack Joseph Caux för din kommentar,
Ja, jag hoppas att detta överklagas för barnens skull. Religion ställer till med en hel del, speciellt när den används för att begränsa de troendes kontakt med omvärlden. I en del fall så kallas det sekt i andra fall ortodoxa troende, samma slags önskan och vilja att begränsa och kontrollera kunskap och information.
Jag tycker du tar det här från helt fel vinkel. Staten har i praktiken undervisningsmonopol i Sverige (de s.k. friskolorna är långt ifrån fria, främst handlar friskolor, om jag förstått det rätt, jag är inte helt insatt, om alternativa pedagogiker, de har sig ganska strikt föreskrivet vad som skall l’ras ut). Den svenska skolan är långt ifrån värdeneutral. Personligen betraktar jag den som en statlig indoktrineringsinstitution. Hade jag själv haft barn skulle jag helst ha velat hemundervisa dem, men det är i praktiken förbjudet i Sverige. Det krävs tillstånd som är snudd på omöjligt att få, det här fallet får ses som ett unikt undantag. Jonas Himmelstrand höll ett mycket bra föredrag om detta på årets FreedomFest. Det är klart värt den dryga timme det tar att se. Som ett intresseant faktum från föredraget vill jag bland annat lyfta fram att Sverige är det enda EU-landet där hemundervisning är förbjudet förutom Tyskland, där hemundervisning förbjöds på 30-talet. Kopplingen är väl uppenbar. (Jag är osäker på om det tyska förbudet gäller i nutid, eller om det handlar om ”modern tid”, alltså 1900-talet, det var ett tag sen jag såg föredraget, men eftersom jag har länkat till det kan du själv verifiera.)
Sverige har vad jag förstått dessutom ratifierat FN:s Allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Jag skall villigt erkänna att det finns punkter i rättigheterna jag inte är så förtjust i och som jag tycker behöver revideras, men dokumentet är det bästa officiella vi har som har någon form av giltighet och som faktiskt kan åberopas i Sverige, och det är något jag anser man bör utnyttja full ut. Men till sak, i FN:s deklaration av mänskliga rättigheter står bland annat (min emfas i form av italics):
Punkt 3 var alltså den viktiga här om någon råkade missa det.
Notera att undervisning ingår och berörs i artikel 18.
Undervisning måste väl ändå ingå i ”alla uttrycksmedel”. Och sist men inte minst:
Det jag mest ville lyfta fram här var punkt 3, men biten i punkt 1 om att elementär utbildning skall vara obligatorisk förtjänar att kommenteras specifikt. Det framgår ju inte här vad man menar med ”elementär utbildning”. Min åsikt är att elementär utbildning handlar om just de saker som man måst kunna för att klara sig i samhället och livet. De inbegriper varken allmänbildning eller några former av värderingar (saker som att ”demokrati är bra” och ”alla är lika mycket värda” i undervisning är enligt min mening inte elementär utbildning, utan indoktrinering, oavsett hur behjärtansvärda dessa begrepp och idéer är). Det som bör ingå i ”elementär utbildning”, dvs vara obligatorisk är enligt min mening:
– läsa och skriva: Varför dessa saker är elementära behöver jag väl knappast förklara.
– modersmål: I vårt fall svenska. Jag säger ”modersmål” för jag begränsar mig inte specifikt till vårt land här, dessa punkter är lika gilitiga i Afghanistan. Sekundärspråk kan vara att anse som ”elementära” i vissa områden. Det lär skilja sig åt. Jag är tveksam till om man skall betrakta engelska som elementärt (dvs. ett obligatorium) eller inte i Sverige. Så jag lämnar det därhän.
– matematik och logik: Med matematik menar jag inte att man skall lära sig att räkna (även om det ingår som en nödvändig del), utan jag menar att man skall lära sig att tänka matematiskt och använda matematik och logik som ett verktyg för analys. Man bör redan i grundskolan få lära sig hur man bygger upp en vetenskap med definitioner, teorem och bevis. (En bonus i sammanhanget är att det effektivt skulle vaccinera samhället mot dumheter som genus”vetenskap”).
– lagar och regler i samhället, samhällets uppbyggnad: Detta faller väl under samhällskunskap idag, men jag vill inte använda den termen, det som jag vill att man skall få lära sig är saker av rent praktisk betydelse. Vilka rättigheter man faktiskt har, vilka skyldigheter man faktiskt har, och hur man praktiskt gör för att använda/uppfylla dessa. Inte skitpropaganda som att man är med och beslutar för att man stoppar en jävla papperslapp i en låda en gång vart fjärde år, men barn skall få lära sig saker som hur man gör om man faktiskt vill driva igenom ett lagförslag på riksdagsnivå (då lär de som en oväntad bonus komma underfund med hur jävla sunkig den ”fina” demokrati vi har verkligen är).
– informationssökning och utvärdering av information: Det är något som definitivt behöver läras ut. Häri ingår också att hitta och läsa statistik. Hur många vet förresten var man hittar faktiska lagtexter? Försök att själv leta reda på ett viktigt (och kanske livsavgörande) faktum, i källan, inte från någon annan, såsom till exempel lovlighetsåldern eller vad som ses eller inte ses som en sexuell kränkning.
Med dessa grundkunskaper för vi en individ som kan tänka fritt och självständigt, fritt inhämta kunskap och leva ett aktivt liv i samhället. En sådan individ är också kapabel att själv utvärdera och anamma eller ta avstånd från den ideologiska (vari jag inräknar religiös) indoktrinering han/hon utsätts för.
I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter ingår för övrigt rättigheter om att fritt få delta i samhällslivet, föreningsliv och annat som uppväger och motverkar en ensidig indoktrinering från föräldrar.
Så lösningen är inte att inskränka undervisningsfriheten, utan att se till att även övriga rättigheter säkerställs.
Tack dolf för din långa kommentar,
Varsegod. Jag hoppas du läste den också. 🙂
Tolkning och tillämpning av lagar och konventioner kan ju te sig olika.
”Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och
religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta
religion och trosuppfattning och att, ensam eller i
gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva
sin religion eller trosuppfattning genom undervisning,
andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor.”
Helt korrekt men när det gäller skolpliktiga barn så är det här något de får göra på fritiden. Konventionen kan aldrig tolkas på det sättet att andra lagar, i det här fallet skollagen, måste stå tillbaka. Skulle så vara fallet skulle vi ju vara tvungna att legalisera tex. hedersmord och det är illa nog att könsstympning av religösa skäl fortsättningsvis skall vara tillåtet.
Alla skolor har att följa en läroplan och det är denna läroplan som är grundbulten för vad som är lagstadgad undervisning. Och så länge friskolorna håller sig till detta kan de kalla sig för judiska, muslimska eller walldorf- skolor, det spelar liksom ingen roll så länge det finns en godkänd läroplan.
Av den enkla anledningen så skall inte religös övertygelse vara ett argument för att slippa gå i skolan. Sin religion kan den här familjen utöva hemma hos sig så mycket de vill, de har de all rätt till. Men på dagarna skall kidsen vara i skolan.
Vad som gör mig orolig är att om den här religionsutövningen är så vidlyftig att det blir svårt att vara i skolan eller att risken för mobbning är så överhängande är att man allvarligt börjar fundera om religionen i sig kan vara kränkande mot barnen.
Jodå, jag läste den dolf.
Håller på att fundera på om jag har ett svar eller om jag gett ett svar redan genom inlägget.
Tack Butter för din kommentar.
[…] Är du religiös och tillräckligt ortodox så är det okej att isolera dina barn (Ann-Mari’s Blogg) […]