En liten artikel i KvällsPosten och en lite längre i Smålandsposten berättar om ett barn som inte får gå i skolan för att föräldrarna hävdar att barnet är elallergiskt.
Med tanke på hur snabbt socialen agerar i en del fall så reagerar jag på att efter 4 år så har ingen fattat beslut efter barnets bästa och omhändertagit det. Föräldrarna är fortfarande vårdnadshavare och barnet är isolerat hemma.

SMP 15/8 2012
Hur i helvete kan det vara möjligt att föräldrar kan sabotera och isolera sitt barn så att barnet inte får gå i skolan på 4 år och ingen som helst ansvarig inom socialen reagerar och agerar för att säkerställa barnets bästa genom att fatta ett beslut om LVU och att på det sättet se till att barnet kan fullfölja sin skolgång?
Föräldrarna tycker inte att det klassrum som Uppvidinge kommun sanerat duger, utan vill undervisa barnet hemma. Kommunen har gått med på det och ordnat så en lärare ska komma hem till familjen och undervisa barnet, men det duger tydligen inte heller för föräldrarna vill att all undervisning av barnet ska gå via mamman i familjen.
Ingen inblandning alltså av någon utomstående person i barnets utbildning, total isolering och begränsade kontakter med icke familjemedlemmar tolkar jag det som.
Och ingen verkar reagera eller agera nämnvärt på socialen i Uppvidinge kommun på detta……
Helt seriöst, hur kan man totalt missa att föräldrarna isolerar barnet och vägrar att barnet ska få gå i skolan ???
Och så kan vi ju också notera att innan föräldrarnas ”problem” med Uppvidinge kommun började så har de tydligen haft liknande ”problem” med Vetlanda kommun angående krav på att barnet ska gå i skolan.
Och efter att Uppvidinge kommuns barn- och utbildningsnämnd ansökt om ett vite på 150 kronor per förälder och dag, om barnet i fråga inte kommer till skolan, så har föräldrarna folkbokfört barnet i Vetlanda igen.
Varför?
Jo, tydligen så hoppas föräldrarna att Vetlanda kommun ska följa skollagen enligt ett uttalande till Smålandsposten. (!!! ???)
Men det har Vetlanda tydligen gjort eftersom de också kommit fram till ett liknande beslut som Uppvidinge kommuns barn- och utbildningsnämnd nu fattat.
Och följa skollagen har ju både Vetlanda och Uppvidinge kommun gjort, så jag hoppas att socialtjänsten i Vetlanda eller Uppvidinge nu kommer följa lagen och se till barnets bästa…
Dom kan ju flytta till finland där får de undervisa sitt barn hemma bara det klarar delproven
Tack för infon susanna svensson!
Det stämmer det som Susanna säger, här i Finland är det fullt möjligt att sköta all undervisning hemma. Finland har en av världens bästa utbildningsnivåer för grundskolan men tyvärr utnyttjas det här av vissa föräldrar som av någon anledning tycker att man skall begränsa barnen och dess skolgång till hemmet. Vi hade en debatt här på granitklipporna om det här för ett tag sedan eftersom man noterat att ovanligt många familjer med undervisningplikt flyttat hit från Sverige och som ordnat med hemundervisning för sina barn (det heter undervisningsplikt i Finland).
Tror även att Danmark har något liknande.
En viss skillnad på skolplikt och utbildningsplikt (läroplikt)
Tack Butter för informationen!
Tack Bo för infon!
Jag har funderat lite på detta med undervisning i hemmet av föräldrarna.
Det är ju prat om denna lärarlegitimation, då borde ju föräldfrarna även inneha denna då?!
Som det nu ser ut så måste en lärare ha lärarlegitimation för att få sätta betyg…
Tack Bo för infon.
Hmm, vad är det de säger om utbildade behöriga lärare då?
Att det ska vara en lärare som är behörig som undervisar i ämnet, hur klarar föräldrar som hemundervisar den delen ?
Bra fråga. Ryms nog inte inom dagens system skulle jag tro….
Förmodligen gör den inte det. Kanske därför det är så restriktivt när det gäller hemundervisning, för att det inte går att säkerställa kvaleiteten då den som undervisar med stor sannolikhet inte kan anses vara behörig?
Skolplikt innebär ju att man ska vara i skolan… Såsom kunskapsmålen är formulerade är det ytterst tveksamt om enbart föräldrakunskap är tillräckligt för att nå målen…
Jag instämmer verkligen inte med dig, det är myndighetsövergrepp att inte låta föräldrar själv få avgöra vad som är bäst för barnet, idag omhändertas barn just på grund av att föräldrar vill hemskola sina barn, det finns/fanns fantastiska möjligheter att via distansskolor låta familjer hemskola barn, som ibland kan behövas av olika skäl. Dessa barn får vänner över hela världen. Om barn omhändertas av dessa skäl skickas de till en tillvaro av sorg och bedrövelse, om du visste hur det går till kring omhändertaganden av barn hade du snart insett att isf är en dysfunktionell familj är att föredra framför det elände dessa barn hamnar i om de blir omhändertagna. Föräldrar dom vill hemskola sina barn är oftast själva mycket engagerade och noga med att barnen skall få en bra utbildning och en trygghet. Hur många skolor kan erbjuda det idag?!
Tack Bo för infon!
Tack för din kommentar Lotta.
Märkligt att du tycker det är okej att isolera ett barn i 4 år.
Men vi har ju inte samma åsikt så jag förstår inte riktigt hur du tycker detta är bra.
Bara för att man hemskolar sitt barn, behöver inte det betyda att man blir isolerad. Man kan ha ett stort umgänge utanför sina studier i form av t ex idrotts- eller andra hobbyaktiviteter. Kamrater kan man hitta utanför skolan och som jag skrev i tidigare inlägget så kan man genom distansutbildning via internet få vänner över hela världen. Det finns de som jobbar utomlands periodvis som låter sina barn gå sådan svensk utbildning. Har man ett barn som lider av allergi, handikapp eller kanske av mobbing eller helt enkelt inte är nöjd med studienivån eller what ever, så är det väl bra att möjligheten att hemskola sina barn finns. Jag har verkligen lite svårt för att folk över lag i Sverige lider av ‘du skall inte tro du är något’ eller att man inte går skilja sig från mängden utan att bli påhoppade, utsatta för förtal och till och med utsättas för repressalier med hjälp av myndighetsutövning, det börjar likna mer ett stasi än en demokrati isf. Detta sker redan i stor omfattning i vårt ‘demokratiska’ Sverige, men det tänker jag inte gå in på här, för då blir det en alltför lång kommentar.
Tack Lotta för din kommentar.
I fallet jag bloggar om så får man intrycket av att barnet isoleras från omvärlden eftersom familjen inte vill att barnet ska gå i skolan, man använder elkänslighet som ursälkt, och när skolan sanerar en skoolsal så räcker det inte. Föräldrarna fortsätter sin isolering av barnet genom att vägra låta den lärare som skolan skickar hem till eleven att undervisa eleven för föräldrarna vill att all undervisning ska gå genom mamman.
Så all hemundervisning är inte för barnets bästa.
Detta barnet har förlorat 4 år pga sina föräldrars agerande och det är inte rättvist mot barnet oavsett vad man anser om hemundervisning.
Vad gäller hemskolning kan jag med erfarenhet ifrån det Amerikanska skolsystemet säga att det fungerar bra, i många fall bättre än den traditionella skolan. Detta då i de fall där föräldrarna är med i en grupp med familjer som valt denna undervisningsform. Familjerna träffas ibland för att hitta på aktiviteter, vilket kan liknas vid skolans friluftsdagar. Jag har här hemma i Sverige haft mycket problem med att utbildningen inte håller måttet och att mitt barn får del av mindre positiva kunskaper som andra barn har. Jag tycker det vore klokt att se till att det finns ett organiserat system för hemskolning för dom som vill och kan göra detta. Naturligtvis finns det fall där det kanske inte är lämpligt och jag kan se hur oro för att hemskolning skulle användas för att isolera barn och kanske undvika att familje problem såsom droger eller misshandel framkommer men detta är anledningen till att ett organiserat system skulle finnas. Jag tror att en lärare per 20-30 elever över lag har mindre kontroll än en förälder har vid hemskolning. Tack för ordet.
Tack Morgan för din kommentar
Fakta: Det finns bara två demokratier i hela världen som förbjudit hemskolning – Sverige och Tyskland (under Hitlers välde).
Fakta: Hemskolade barn är akademiskt mer framgångsrika än barn som gått i vanlig skola. (Googla så kommer det fram en massa forskning på området.)
Angående mig så bor jag utomlands och hemskolar mina barn. De gick i normal skola först men de var där akademiskt understimulerade. Nu ligger bägge barnen akademiskt ungefär två år före skolplanen och de har rikligt med kompisar som de umgås med på fritiden.
Jag tycker hemskolning skall vara tillåtet så länge barnen uppnår en godtagbar nivå på standardproven, vilket är fallet i landet där jag bor för tillfället. Klarar barnen inte standardproven så måste de återgå till den vanliga skolan. Varför kan det inte vara likadant i Sverige?
Vad är det som är så farligt med hemskolning så att det måste förbjudas? Allt det hemska som folk får för sig försiggår med hemskolade barn kan lika gärna hända med barn som går i vanlig skola – alltså religiös hjärntvätt, övergrepp, mm – de är ju trots allt hemma större delen av sin tid.
Tack Martin för din kommentar.
I det fall jag har skrivit detta inlägg om så är det mer än bara hemundervisning det handlar om.
[…] Hur man isolerar ett barn utan att socialen ingriper (Ann-Mari’s Blogg) […]