Jag har inget minne av att media har skrivit något om det betänkande som justitieminister Beatrice Ask fått av Fridskränkningsutredningen rörande Fridskränkningsbrotten och egenmäktighet med barn. Men det kan ju ha blitt någon liten notis någonstans.
Jag fick tips om detta betänkande av Madde.
Här är en liten sammanfattning av vad Fridskränkningsutredningen har haft för uppdrag och syfte:
Fridskränkningsutredningen har haft i uppdrag att dels utvärdera tillämpningen av brotten grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning i 4 kap. 4 a § brottsbalken, dels utreda och bedöma om straffansvaret för egenmäktighet med barn är lämpligt utformat vid gemensam vårdnad.
Uppdraget avseende utvärderingen av fridskränkningsbrotten har syftat till att identifiera eventuella tolkningsproblem som uppkommit vid tillämpningen samt att undersöka om målsättningen med att införa dessa brott har uppnåtts. Efter tilläggsdirektiv har utredningens uppdrag också omfattat att se över straffskalan för grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning och i det sammanhanget särskilt överväga en höjning av straffminimum.
I uppdraget har ingått att ta ställning till om det finns behov av författningsändringar och i så fall lämna förslag till sådana.
Den 19/1 2012 så överlämnade Fridskränkningsutredningen sitt betänkande och de skriver bland annat följande i sitt pressmeddelande:
Utredningens sammanfattande slutsats är att målsättningen med införandet av fridskränkningsbrotten – att inom ramen för det straffrättsliga förfarandet kunna beakta den utsatta personens hela situation när han eller hon utsatts för en serie i och för sig straffbelagda men ofta var för sig relativt lindriga gärningar – i huvudsak har uppnåtts. För att ytterligare tillgodose syftet med lagstiftningen föreslår utredningen att också överträdelse av kontaktförbud och skadegörelsebrott ska kunna ingå i grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning.
-//-
Utredningen har vidare bedömt att straffansvaret för egenmäktighet med barn vid gemensam vårdnad inte är lämpligt utformat och föreslår att straffansvaret utvidgas. Enligt gällande rätt omfattar straffansvaret vid gemensam vårdnad att en av vårdnadshavarna utan beaktansvärt skäl egenmäktigt bortför barnet. Förslaget innebär att straffbestämmelsen ändras så att den vid gemensam vårdnad även omfattar situationer när barn utan beaktansvärt skäl egenmäktigt hålls kvar av en av vårdnadshavarna.
Det är märkligt att läsa ett uttalande där inte enbart det fokuseras på brottsrubriceringen grov kvinnofridskränkning. Det händer inte allt för ofta att barn och män får samma uppmärksamhet som kvinnorna får av utredare, lagstiftare, politiker och media.
Kan man säga Kors i Taket?!!
Vad jag inte tagit med i citatet från pressmeddelandet är ett stycke där Fridskränkningsutredningen skriver om straffskalan för grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning samt straffminimum som kan i dagens läge utdömas vid en fällande dom. Här konstaterar utredningen att det kan bli mindre antal brott som anses vara fridskränkningsbrott om straffminimum skulle höjas från dagens 6 månaders fängelse, speciellt efter att det nyligen har gjorts ändringar i Brottsbalken, som inneburit en höjning av straffnivån, för att uppgradera allvarliga våldsbrott.
När det gäller straffpåföljden vid en fällande dom så är det klent, oavsett vilket brott det gäller, med straff baserade på den övre delen av straffskalan. Det spelar ingen roll vad lagstiftarna skriver och vad som ändras för en lagskärpning, svenska domstolar är snåla med att använda den övre delen av straffskalan.
Vad som skulle hjälpa, för att få bort denna ovilja till att använda den övre delen av straffskalan är att Högsta Domstolen tog upp ett par fall och gav prejudicerande domslut. Men det är ju för mycket att begära av HD, eller ???
Det verkar ju vara ett bekvämt jobb i alla fall, att jobba på HD. Det enda du behöver fundera på större delen av arbetsåret är om du ska säga Ja eller Nej.
Andra delen av betänkandet som jag citerade är mycket intressant!
Och jag hoppas att Ask&Co tar till sig vad Fridskränkningsutredningen har skrivit i sitt betänkande angående egenmäktighet med barn vid gemensam vårdnad.
För som lagstiftningen ser ut idag så är den tandlös och hopplös.
Att utredningen formulerat sig så att egenmäktighet med barn även ska omfatta när barn hålls kvar utan några speciella skäl av den ena av vårdnadshavarna är bra. Att den ena föräldern, trots gemensam vårdnad, inte låter barnen leva och umgås med den andra föräldern är ett brott. Ett brott mot barnen och den andra föräldern. Det är märkligt, men ändå inte, att detta sabotage inte är brottsligt enligt lag.
Tyvärr så säger inte pressmeddelandet något om vad Fridskränkningsutredningen anser om straffskalan för Egenmäktighet med barn eller för Grov egenmäktighet med barn. Det hade varit intressant att veta om det anses vara tillräckligt tilltaget i straffskalan när det gäller straffpåföljden för detta vidriga och egoistiska brott. Att det är låga straff utdömda även för denna brottsrubricering är ju knappast en chock.
Nu är det bara att vänta och se vad detta betänkande utmynnar i. Om det utmynnar i något alls, den första delen av betänkandet likställde ju brotten grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning och det är ju aldrig bra i Sverige att ett brott mot en kvinna är likvärdigt ett brott mot en man eller ett barn. Kvinnor är ju alltid mer offer än män och barn. (tänk könsmaktsordningen och offerkofta)
Andra delen tar ju upp brott inom familjen, egenmäktighet med barn. Ett brott som domineras av kvinnliga förövare, så jag är nyfiken om det kommer bli någon ändring och om den är föräldraneutralt skriven. Så att det är lika allvarligt oavsett om det är mamma eller pappa som är förövaren.
För det mesta när det gäller föräldrar som håller kvar sina barn hos sig, trots gemensam vårdnad, så uppmärksammar ju media de fall där pappan gör det. Att mamman är förövaren oftare är det massmedialt knäpptyst om.
Media Länkar:
Överlämnande av Fridskränkningsutredningen (Justitiedepartementet)
Fridskränkningsbrotten och egenmäktighet med barn SOU 2011:85 (Justitiedepartementet)
Pressträff med Petter Franke, regeringens utredare i Fridskränkningsutredningen (Justitiedepartementet)
Straff för fridskränkning välavvägda (DN)
Fridskränkningar ska omfatta fler brott (Riksdag & Departement)
Utredning klar om fridskränkning (GP)
Utökar begreppet fridskränkning för hårdare straff (SR Ekot)
Varför gör man skillnad på fridskränkning och kvinnofridskräkning?
Ja du OldWolf, det undrar jag med!
Kan ju vara så att en effektiv lobbyverksamhet har lyckats att få till det att brott mot kvinnor är speciellt allvarligt så att det behövs en speciell lag som enbart gäller dem, som skydd mot deras våldsamma män.
Det märkliga är att kvinnor VAR skyddade av fridkränkningslagen precis som män och barn, men det räckte inte för denna radikal feministiska mansfientliga lobby.