Och se nu har Aftonbladet kommit igång med sin Damage Control, för nu har de lanserat sin nya kampanj ”Möt Aftonbladets Profiler”.
Först ut är Aftonbladets chefredaktör Jan Helin som skriver bland annat följande:
Varför finns vi? Varför finns Aftonbladet?
För att det ska finnas en tidning som vågar berätta när makthavare inte sköter sig och ljuger om saken.
-//-
Det ska finnas en tidning dit en lärare kan mejla för att berätta om sin låga lön och få tiotusentals andra att sluta upp.
-//-
Det ska finnas en tidning som inte tiger om ett Sverige med ett främlingsfientligt parti på frammarsch.
-//-
Det är därför vi finns.
För att det ska finnas en tidning som tror på att engagera människor till att ha en åsikt de vill dela med andra.
Det ska finnas en tidning som engagerar mer.
Det låter ju jävligt fin och högtravande, speciellt med detta att det ska finnas en tidning som inte är rädd för att sticka ut hakan och skriva om händelser och annat som kan göra folk upprörda. För som vi alla vet så är inte Aftonbladet en sådan tidning, det har de visat prov på med sin kampanj ”Ni tipsar Vi granskar”.

Aftonbladet 5/9 2011
Aftonbladet silar myggor och sväljer kameler när det gäller vad de väljer att publicera och engagera sig med, så denna lilla kampanj ”Möt Aftonbladets Profiler” är ett ytterst taffligt sätt att släta över de överkörda engagerade läsarna. De engagerade läsarna och tillika tipsarna som engagerade sig för Aftonbladet under tron att de verkligen skulle få välja vad Aftonbladet skulle granska fick istället se hur den tillsatta styrgruppen bestämde vad som skulle granskas och då blev det inte det som läsarna mest ville att Aftonbladet skulle granska.
Läser man på ”Ni tipsar Vi granskar” sidan på nätet så kan man bland annat läsa följande om hur urvalet har gått till och varför Aftonbladet inte valde att ha med de tips som var mest rekommenderade;
Vi är tagna av alla uppslag och tips ni förser oss med.
Många riktigt, riktigt bra förslag (vi läser dem alla) finns i vår inkorg (just nu 1800) och i tipsarkivet (ytterligare 600).
Några har mejlat, kommenterat och ringt och frågat oss varför inte deras ämne kom med på tio i topp-listan som vi publicerade i går.Några är också irriterade för att högt rekommenderade tips inte finns med på topplistan.
Därför vill vi förtydliga vad vår topplista handlade om.Alla tips, cirka 2400, har kategoriserats i ett 30-tal ämnen.
Vi valde att publicera en lista som helt och hållet utgick från de ämnen där vi kategoriserat in flest tips.
Inte för att vi inte tittade på de andra, eller tyckte de var mindre relevanta, utan för att hitta en avgränsning.
Listan handlar alltså inte om vilka enskilda tips i tipsarkivet som fått flest rekommendationer.
När vi publicerade vår lista på de tio ämnen som fått flest tips tog det alltså bara hänsyn till mängden inskickade tips, inte hur många ”rekommendationer”, kommentarer eller visningar ett enskilt tips i ämnet fått.Det kan tyckas snävt, men det säger egentligen ingenting annat än att det är en lista. Givetvis har vi tittat noga på de tips som fått många rekommendationer. Och bara för att de inte hamnade på topplistan eller väljs till granskning den här gången, betyder inte att Aftonbladet tycker tipsen är oviktiga. Tvärtom. De har nått oss och vi har läst dem.
Så en tidning som nu försöker att släta över denna totala fiasko av läsardemokrati försöker att lansera sig som en tidning som engagerar sig.
En tidning som vågar att sticka ut hakan och inte är rädd för att skriva om obekväma saker ?
Då kan man ju ställa sig frågan :
Varför vågade Aftonbladet inte engagera sig och granska Genusindustrin och Vårdnadstvisterna?
Är det för känsligt att granska dessa två ?
Är det så att väljer Aftonbladet att vara en tidning som engagerar sig i dessa två ämnen och granskar dem kritiskt så kommer det bli ett ramaskri bland diverse intressegrupper som Aftonbladet inte vill göra sig ovän med ?
Jan Helin, om det nu ska finnas en tidning som engagerar sig, då borde den kunna ta i ämnen och händelser som är obekväma och icke politiskt korrekta.
Och tyvärr din blaska lever inte på något sätt upp till detta.
Media Länkar:
”Det ska finnas en tidning som tror på att engagera människor” (Aftonbladet)
Dessa tre ämnen väljer vi mellan (Aftonbladet)
Om tio i topp (Aftonbladet)
Man kan inte granska allt (Daddys Sverige)
Aftonbladet granskar live (Journalisten.se)
Populära tips som är obekväma och icke-PK sållas bort av Aftonbladet (Ann-Mari’s Blogg)
Aftonbladet granskar INTE det läsarna ville ha granskat (GenusNytt)
Aftonbladets syn på demokrati? (Daddys Sverige)
Vem bestämmer vad ni ska granska, Emanuel Karlsten? (Medie Världen)
Aftonbladet blåste läsarna på konfekten (PRG)
Aftonbladets tipsarkiv (Pelle Billing)
Snyggt självmål att skriva ‘He is full of sh*t!’ precis bredvid Jan Helins porträtt.
Jag tror en granskning av genusindustrin är nästan lika otänkbart för AB att granska som ‘invandringens kostnader’.
Förmodligen lika otänkbart.
Och jag hade samma reaktion över att det står skrivet ‘He is full of sh*t!’ precis bredvid Jan Helins porträtt. 😉
Ja med en sådan bildsättning skulle jag personligen vilja påstå att det ökar Aftonbladets trovärdighet. En sådan bild kan ju aldrig bli fälld i Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring.
Jag säger bara Grattis Aftonbladet och särskilt Jan Helin!