Hittade denna artikel i The Independent och tycker att den behöver att uppmärksammas.
Patrick Strudwick har undersökt hur terapeuter försöker att konvertera homosexuella till att bli hetrosexuella.
Hel knäppt att ens komma på tanken att konvertera om någons sexuella orientering, men tydligen så finns det terapeuter som tycker det är värt mödan…..
The ex-gay file: Den bisarra världen av konvertering
av homosexuella till hetrosexuella
The Independent
Patrick Strudwick
Monday, 1 February 2010
Är homosexualitet en form av psykisk sjukdom?
En liten men evangelisk grupp psykoterapeuter tror att det är så – och de är på ett uppdrag att ”bota” de drabbade. Patrick Strudwick tar sig in i den bisarra världen av konvertering av homosexuella till heterosexuella.
I Storbritannien idag försöker terapeuter konvertera homosexuella män och kvinnor till heterosexualitet. Jag vet detta eftersom under flera månader har jag infiltrerat detta nätverk av terapeuter och utsatt mig – en lycklig, ”ute” homosexuell man – genom behandling.
Enligt en rapport av professor Michael King of University College London, är en av sex brittiska psykiatriker och psykoterapeuter som har försökt att minska eller ändra patientens sexuella läggning. Och med hjälp av den Amerikanska konverterings terapi rörelsen, har läkare i Storbritannien, tillsammans med en hop internationella ”konverterings” organisationer, blivit samordnade och enhetliga. De planerar att vinna trovärdighet, universitet stöd och statliga medel. I vissa fall, är dey NHS som även betalar för behandlingen.
(NHS Brittiska allmänna sjukvårdsförsäkringen)
Detta trots att homosexualitet ströks ur Diagnostic and Statistical Manual – psykiatrins ordlista villkor – för 36 år sedan. Och trots många bevis för att en sådan behandling är skadlig och ineffektiv.
Min undersökning började i våras, strax efter Kings rapport offentliggjordes när en evangelisk grupp höll en konferens i en kyrka i centrala London för terapeuter som vill lära sig att omprogrammera sexuelliteten på sina patienter. Jag ville veta vilka dessa terapeuter var och vad som hände under behandlingen, och vilken effekt det skulle få för mottagaren. Jag ställde som en potentiell kund som vill bli botad.
***
Två klumpig säkerhetsvakter kollade mig på min väg in. Inne finns två stora föreläsningssalar med mer än 100 delegater. De är oftast män, de verkar dämpade, väntar på att showen ska starta. På bord längst bak i salen finns det böcker framlagda på hur man gör folk heterosexuella.
Huvudtalare är Dr Joseph Nicolosi, en amerikansk psykolog och författare till några av rörelsens centrala texter. Han är grundare av den nationella organisationen för forskning och terapi för homosexualitet (NARTH), en av de största internationella konverterings organisationerna. Han har ett välansatt skägg och bär en skarp kostym.
”Homosexuellt beteende är alltid motiveras av ensamhet, säger han till försjunken publiken med stora gester och en dramatisk röst,” Det är en patologi, en kamp att ta kontakt med den manliga identiteten. ”
Hans avhandling är svagt freudiansk: en avlägsen far och en överlägsen mor skapar djupa sår i ett barn, som leder till homosexualitet. Han talar om arbetet på den egna kaliforniska konverterings kliniken. ”Vi råder fäder,” Om du inte krama dina söner, någon annan man kommer. ” Vi tränar mödrarna att stå tillbaka. ”
Under lunchpausen samlas gay demonstranter utanför evenemanget, som hålls tillbaka av en polis avspärrning. Jag kan höra sorlet av mässande och busvisslingar. Arrangörerna meddelar oss att stanna inne.
Jag inväntar en psykiater, David, som hade tidigare ställt en fråga från golvet, för att se om han kommer att behandla mig för min homosexualitet. David berättar att han driver en klinik som hjälper män ”nå sina heterosexuella potential”. Han kommer inte att behandla lesbiska. ”Jag har löst min egen sexualitet, säger han och förklarar att han nu är gift och har barn, och ger mig sitt visitkort: Den lyder:” Jag tog vägen mindre rest. ” David påpekar en kvinnlig psykoterapeut som också metoder konvertering terapi, så jag går över och presentera mig – jag kallar mig själv Matthew.
Hon ser hemtrevlig ut och hennes hår är grånande. Hennes namn är Lynne. Hon ger också mig hennes visitkort. Hon är en fullt ackrediterad medlem av den brittiska föreningen för rådgivare och psykoterapeuter (BACP), den största av psykoterapi organen.
Efter konferensen kollar jag upp David på nätet. Som jag kontrollerar hans praktik och kvalifikationer, ser jag en hänvisning till Iris Robinson, skandal drabbade Ulster MP som bekant under 2008 hade jämfört homosexualitet med barnmisshandel. I en intervju med BBC, nämnde hon att hon kände en ”underbar psykiater” som ”försöker hjälpa homosexuella att springa ifrån vad de är engagerade i.” För nästa steg i min ”behandling”, för jag kontakta David och Lynne och ordna en-mot-en sessioner.
***
Jag har en diktafon tejpad på magen som jag kommer till Lynne stora hus, norr om London. Hon hade berättat för mig i förväg att hon skulle ta ut mig £ 40 per session och att hon alltid bad i början och slutet av sessionerna. Jag visas in i ett rymligt vardagsrum.
”Jag älskar mitt arbete och i synnerhet hela detta område SSA [samma kön attraktion], säger hon, när vi sitter ner. ”Det är ett så viktigt område att arbeta i.” Hon har en hälsosam ansikte och utseendet av någon från förorterna som, när de försöker inte omvända dig till heterosexuell, skulle förmodligen baka en jättegod sockerkaka. Precis som de vid konferensen, inte säga att hon inte ”gay”, hon bara använder termen ”SSA”.
Jag frågar hur hon visningar homosexualitet – som en mental sjukdom, ett beroende eller en anti-religiösa fenomen?
”Det är allt detta,” svarar hon.
Och då vi ber. ”Oh Father, vi ger dig tillstånd att arbeta i Matteus liv för att få fullständig ljus och helande i varje del av hans väsen.” Efter be Gud att bota mig, hon öppnar ögonen. ”Jag vet vilka gränserna är att hålla mig inom, säger hon.
Hon börjar med att fråga mig om mitt psykologiska historia. Jag säger till henne att jag var deprimerad i tonåren eftersom jag fruktade jag skulle möta fördomar som skulle påverka mig för resten av mitt liv.
Kan jag lära mig att inte känna attraktion till män?
”Ja”, svarar hon, ”eftersom det attraktionen är ansluten till ett djupt behov som måste uppfyllas och besvaras och helas.”
Men hur gör jag istället bli attraherad av kvinnor? Lynne förklarar att det handlar om ”omprogrammering” och gå tillbaka till mina tidiga utvecklingsstadier. ”Delar av er har utvecklat men det finns en liten del av dig som har stannat fastnat, säger hon.
Åh, som att vara efterbliven?
”Det är lite som så” instämmer hon .
Lynne frågar varför jag har kommit för behandling. Jag säger till henne att jag är trött på meningslösa sexuella kontakter och att jag har återupptäckt min tro. Hon tar fram en whiteboard och börjar skriva upp mina ord på det. ”Jag kan inte hantera det meningslösa längre, säger hon när hon klotter. ”Hmm. Bra känsla.”
”Känner du dig ganska lustfylld med SSA?” frågar hon. Jag svarar att jag är – men inte bara lust. I mitt förra förhållande, säger jag, jag kände djup kärlek till min pojkvän. ”Det måste brytas, säger hon. ”Det är ett mörker som är mycket verklig som håller dig som sin hund, men naturligtvis vår Gud är starkare än så.”
Lynne strategi är tveeggad. Hon ger praktiska råd för att avlyssna mina sexuella känslor gentemot män, och i enlighet med Nicolosi’s teorier, gräver i mitt förflutna för att söka efter mina ”sår”. Dessa, säger hon, kommer att förklara varför jag vände mig till homosexualitet.
Hon börjar sitt jagande på sår genom att fråga om min familj. Jag säger till henne att jag har en nära relation med mina föräldrar och att de alltid gav mig enorma mängder av kärlek, så jag förstod inte varför Nicolosi säger att homosexualitet beror på otillräckliga föräldraskap. ”Tja, det var något hände i din familjs dynamik som ledde till depression, säger hon.
Lynne förklarar att folk bara identifierar sig som homosexuella när de redan har sjunkit. ”Det finns en förvirring, det finns en oro, det finns mycket smärta, säger hon. ”Ofta kan tanken vara,” Åh jag är förvirrad över min sexualitet så jag måste vara gay ‘. ” Hon säger att i hjärtat av homosexualitet är en ”djup isolering”, som är, säger hon, ”där Gud måste komma in”.
”Har du haft en svår förlossning?” frågar hon. Nej, säger jag. Varför?
”Det är bara något jag har märkt. Ofta [med homosexualitet] det är ganska traumatiskt, lades barnet i intensivvård och på grund av separationen från mamman kan det vara så att avsaknaden av tillhörighet.”
Hon rör sig om. ”Var det någon Frimurare i familjen?”
Nej, säger jag återigen be henne att förklara närmare. ”Eftersom det också ofta uppmuntrar det. Det har en andlig effekt på män och att det ofta kommer ut som SSA.”
Därefter söker hon för sår på min självkänsla. ”Jag tror att du har några ohjälpsamma tankar om dig själv, om vem du är, säger hon. ”Vad tycker du om dig själv? I den djupaste delen av dig, i magen.”
”Jag tror jag är en bra person,” svarar jag. Hon vill ha mer. ”Jag tror att jag är en bestämd person.” Fortfarande inte tillräckligt. ”Jag tror att jag har mycket att ge.”
”Men gillar du dig själv?” säger hon och blir otålig.
”Jag tror jag är en bra person,” jag upprepa.
”Ja, det är annorlunda än från” tycker du om dig själv? Djupt under detta finns andra saker vi måste komma till. Jag tror att ni måste ha haft en hel del mobbning. ” Nej, säger jag. ”Det fanns inga sexuella övergrepp?” säger hon och lutade sig in och kisandes igen. Nej, upprepar jag. ”Jag tror att det kommer att vara där”, svarar hon och rösten droppar till en bekymrad ton. Det behöver komma upp till ytan. ”
Och så ber hon för mig igen. ”Fader, vi ger dig tillstånd att föra upp till ytan några av de saker som har hänt under åren. Fader, ge din kärlek att strömma in till platsen för isolering i den lilla pojken, oavsett ålder, vi ger dig tillstånd att åka dit , med din helande kraft och ditt ljus, gå till de delar, öppnar alla dörrar, och tillträde var och en med ditt ljus. ”
Hon tittar upp. Jag frågar henne igen om detta missbruk. ”Jag tror att det finns något där, säger hon. ”Du har tillåtit saker att hända dig.” I nästa session frågar jag om hon tycker att missbruket skulle ha ägt rum i min familj, eftersom jag inte kan minnas det. ”Ja, mycket troligt,” svarar hon.
Följande sessioner äger rum på telefonen eftersom Lynne är utomlands. Den här gången fokuserar hon på det praktiska. Hon rekommenderar att jag tar avstånd från mina homosexuella vänner och ta upp en idrott som rugby.
Jag frågar vad jag skulle göra om onani – är det bäst att avstå helt? ”Det är det definitivt, säger hon. ”Det blir en kamp, men ju mer du kan säga nej till det, ju starkare du blir. Fienden kommer att bombardera dig.”
Hon berättar för mig vad jag ska säga till mig själv när jag tänker på en attraktiv man: ”Fader Jag behöver hjälp, jag vet att det är fel, du har all makt över mina tankar och jag ger den bilden till din far, och jag ber att ni hjälper mig att sätta rätt bild i mitt sinne. ”
Lynne rekommenderar jag läste en bok som heter Setting Love in Order by Mario Bergner, en ”ex-gay”. I den hävdar han att genom bön han också lyckats bota sig själv av HIV. Så med bön kan en hiv-positiv person verkligen bli negativ? ”Well Herren helar, inte sant?” svarar hon. ”Är du HIV-positiv?”
Det framkommer under sessionerna att hon får de flesta av sina kunder genom en NHS allmänläkares mottagning nära hennes hem. Hon säger att de hänvisa människor till henne på behandling för sin homosexualitet. Jag säger till henne att jag känner någon i området som vill hänvisa skulle han bara säga att för ångest och depression? ”Jag tror att det vore bättre att säga ångest och depression i början och då kan vi ta det därifrån, säger hon svar. ”Han kan vanligtvis få fyra möten med den praxis som betalas av NHS.”
Vid slutet av sessionen ber jag om mina chanser att lyckas med denna behandling. ”Det är upp till vad du vill, säger hon. ”Bra kommer att komma ur detta. Herren kommer att leda oss igenom.”
***
Jag är botad från min homosexualitet via Skype. Vi använder webbkameror under sessionen för att se varandra. David håller blicken hela tiden. Det finns mer psykoterapeutisk modeller och teorier och lite mindre Gud, men föredragningslistan är detsamma: du har blivit sårad.
Liksom Lynne tar David en psykologisk historia. Han frågar mig varför jag söker behandling och säger att, med lite mer utredning, kan han säga mig varför jag blev bög.
Hans prognos är optimistisk. ”En tredjedel av dem förändras fullständigt, säger han,” en tredjedel av dem förändras delvis och en tredjedel upplever inte förändringen. Dessa personer kan ha varit mer djupt sårade. ” Han säger att man måste hitta skadan för att kunna gå vidare.
Så sätter han igång för att hitta min. Men detta är inte hans enda redskap – hans centrala tes är att du måste byta homosexuellt sex med vad han kallar ”de fyra Intimiteterna: intimitet med Gud, intimitet med sig själv, intimitet med den maskulina och intimitet med det kvinnliga.” Genom att stärka dina relationer på alla dessa områden, särskilt genom att ha mer platonisk kontakt med män, säger han, hämmas ditt behov av sexuell kontakt.
David tar fram en handlingsplan. Han rekommenderar jag går med i kristna grupper för män. ”Ofta finns det [för homosexuella] många sår runt manlig gemenskap, förklarar han. Han ger också mig ”övningar” att göra. Dessa inkluderar står framför spegeln naken, ta på mig själv och ”hävda” mig själv. Han ger ett annat sådant förslag. ”En man kan välja att gå en massage som ett sätt att få friska kontakt [med en annan man], säger han.
I nästa session jag säga att jag har följt hans råd. ”Det gjorde mig upphetsad, säger jag om massage.
”Erektion är bara en erektion”, svarar han. ”Allt detta tyder på att kroppen har programmerats att [sex] är det enda sättet man har fysisk intimitet.”
Men hur gör jag avbryta lystna tankar?
”Attraktionskraften är inte problemet, säger han. ”Det är historien som du berättar för dig själv om vad som attraherade som betyder något. Fråga dig själv varför du finner en man attraktiv. Beror det på att han har breda axlar? Nå, vad gör de breda axlar för dig?”
Han frågar då om jag vet att det arbete som någon kallade Elizabeth Moberly. ”Hon talar om den kannibalistiska natur homosexuell kön, säger han. Kannibal? Frågar jag. ”Om jag ser att du är en yngre man, förklarar han,” och berättelsen jag intala mig själv är att yngre män är montör eller mer kraftfull och jag känner mig särskilt svag, så plötsligt har du något som jag vill ha .
”Vilken typ av män finner du attraktiva?” frågar han.
”Jag har ingen typ, säger jag. Han ser missnöjd. ”Ibland när jag var yngre så stötte jag på äldre män,” tillägger jag. Han frågar mig om min barndom. Jag säger till honom att det var lycklig. ”Alla stora trauman?” frågar han. Nej, säger jag. ”Alla sexuella eller fysiska övergrepp?” Återigen finner han ingenting.
”Berätta om din pappa.” Jag säger att han var toppen, stödjande och att vi är mycket olika. Han är vetenskaplig och inåtvänd, medan jag är mer lik min mamma: kreativ, utåtriktad. Detta är ett genombrott.
”Så i ditt sinne finns något som säger:” Jag är som mamma, men pappa, han är annorlunda än mig, så det har inte varit en kön bekräftande process. När puberteten kommer in, de naturliga behov av manlighet blivit sexualiserat. Plötsligt äldre män vill ha sex med dig, och det är ganska berusande. Det är vad som leder dig ned stigen av homosexualitet.
Men männen du hade sex med eller att förälska sig i är lika sårade som du, tillägger han. ”De kan inte slutföra du på samma sätt som en kvinna. Vad skulle fullborda er är sex med en heterosexuell man, men en heterosexuell man kommer inte att vilja ha sex med dig, så det är att önskan att få vad man aldrig kan få.
Så är homosexualitet en patologi?
”Det utgör en patologi”, svarar han. ”Ofta dynamiken bakom det är inte hälsosamt. Guds vilja för oss är att ha en motsatt kön förhållande.”
Jag minns plötsligt hans hustru och barn. ”Du är mycket en framgångssaga då, säger jag.
”Jo, jag menar det fungerar”, svarar han. ”Jag har aldrig gick så långt som att identifiera mig som homosexuell , det var något jag upplevde att jag hade äckel runt och jag har alltid velat vara gift och få barn.”
Vad sägs om hans samkönade känslor nu? ”Ibland om jag inte tar hand om mig själv då det komma en sexuell laddning”, svarar han, ”men det är inte någon stor fråga för mig nu, det är mer ohälsosamma mönster av porr och onani, om jag känner lite nere. ”
I nästa session Jag säger David jag har haft sexuella tankar om honom. ”Tack-för att du är ärlig”, svarar han med ett litet skratt. ”Jag försöker modellera fram en villkorslös kärlek till dig, så det är helt naturligt att du skulle ha sexuella tankar som rör den. Även om vi gör detta via Internet, finns det fortfarande en risk för en sexuell förbindelse. Så det är antagligen en del av ditt sinne som tänker igenom detta. ”
”Har du tagit itu med sexuella känslor gentemot män du arbetar med?” Frågar jag.
”Jag får ekon av det ibland”, svarar han. ”Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte gjorde det.”
Jag berätta att jag hade försökt Stå-naken-framför-spegel- tekniken som han rekommenderade, men i likhet med massage, hade den hetsat upp mig. ”Jag skulle bli förvånad om du inte upplevt sexuella känslor, säger han. Och så börjar han att ”hävda” mig.
”Jag tror att du är en modig man, säger han. ”Jag tror att du är riktigt stark när det gäller att vara villig att se på ditt liv och vem du egentligen är, och du också ser ut som om du sköter dig själv i termer av kroppen. Hur känns det att vara försäkrade på detta sätt av annan man? ”
Jag säger att när människor komplimang mig om mitt utseende det ger sexuella känslor. Han sonderar igen, frågar mig hur jag känner när han pratar om min kropp. Upphetsad, upprepar jag. Men hellre än att flytta bort från denna uppenbara sexuella utlöser han frågar om vi kan göra en ”övning” runt den. Jag håller med.
”Blunda och fokusera på att upphetsning du känner i ditt könsorgan, säger han. ”Jag vill att du ska höra, som en man, som jag ser på din kropp, jag ser starka axlar och en stark bröst, ser jag en man som har en attraktiv kropp och jag vill att du bara lägga märke till upphetsning du känner som du hör jag talar om det. Tänk dig en energi och bild som energi som en färg, och gör ljusstyrka färgen avser intensiteten av sexuell känsla, så du kanske börjar bli lite av ett hårt, kanske du börjar känna en erektion och att sexuella energi, men jag vill att du bara bilden som ett färgat ljus. Vilken färg skulle det vara? ”
Röd, säger jag.
”Jag vill att du ska tro att röd färg, som energi och lyssna på påståendena att jag ser dig som en stark, självsäker man, och jag vill att ni ska flytta det röda ljuset från ditt könsorgan upp i bröstet att förena sig med känslan av bekräftelse som människa, och när du andas in den bekräftelse du märker nu vad som händer med upphetsning? ”
Jag berättar att det fortfarande är där. Vi är i slutet av sessionen. Jag frågar vem som är hans handledare är. Han berättar att hans handledare är involverade med ”Richard Cohens organisation”.
Senare gör jag en sökning på Internet. Richard Cohen har permanent utvisats från American Counseling Association. Han grundade den internationella Healing Foundation, en omvandlings organisation.
David nämner då att han ska gå på ett möte i London nästa vecka för att diskutera hur man skapar en utbildning skola för terapeuter som arbetar inom detta område. Jag frågar om jag kan komma också.
En vecka senare sitter jag runt ett bord med cheferna för alla större brittiska ombyggnad organisation – några av dem är också terapeuter. Vi befinner oss i ett ljust, trångt kontor i London tillhörande Living Waters, en evangelisk konvertering förening. Vår gäst är Dr Jeffrey Satinover, 62, en amerikansk psykiater.
”Vi måste tänka på praktiska idéer för att bilda ett utbildningsprogram [för konvertering terapeuter], säger Satinover. ”Vi kan lära mycket av vad mormonerna gjorde. De skapade ett utbildningsprogram och kopplade den till ett universitet.”
De beslutar att för att få ett sådant samband, och trovärdighet och finansiering som skulle behövas, skulle deras utbildningsskola också måste utföra forskning inom området.
”Om jag kunde få praktikanter gör en doktorsexamen inom detta område som skulle hjälpa, eftersom det inbringar finansiering, säger David. ”Det är svårt att få tillgång till pengar, men om vi är smarta finns det sätt.” Han talar om sin omvändelse praktik och hur den finansieras. ”Vi använder människors privata sjukförsäkringar, säger han.
***
I ringde Lynne. Jag förklarar att jag är journalist. ”Vem är det tack?” hon säger, förvirrad eller i förnekelse. Jag upprepar mig själv och sedan läste för henne vad psykiatern professor Michael King från UCL hade att säga om hennes metoder när jag kontaktade honom med utskrifterna av sessioner:
”Detta är grovt felaktig praxis, säger han till mig. ”Hon är införande av bön och användning av bevis fri material teknik. Hela inställning till ämnet sexuella övergrepp är mycket oprofessionellt. Ledande [och] förslag i en terapeutisk situation är den absoluta motsatsen till vad en utforskning av sexuella övergrepp bör handla om. Det är bas för många av dessa falska minnes syndromen. Hon borde inte kunna få remisser från en GP. Hennes medlemskap i BACP bör omedelbart upphävas. ” (GP General Practitian = Allmän Läkare)
Lynne är tyst. Slutligen, summerar hon sitt försvar. ”När jag tar emot någon, jag jobbar med personens värdesystem, säger hon. ”Du sa att du var kristen, så att då innebär att jag arbetar i den personens värde system. Allt jag gjorde var helt inom BACP: s etiska riktlinjer.”
Jag citerar en av sina riktlinjer: ”Utövare bör inte tillåta att deras professionella relationer med kunderna för att hindras av några personliga åsikter de får hålla om sexuell läggning.”
Hon lägger på. Jag ringer till GP mottagningen och når fram till en av delägarna. Är det sant sin praktik hänvisar patienter till Lynne att behandla sin homosexualitet?
”Det är inte sant, säger han, innan medgav att han aldrig har haft en diskussion med andra parter i praktiken om detta. ”Om patienten säger att det är vad de ville vi kan inte hindra dem att gå för att få hjälp, säger han.
Senare lämnade jag in ett klagomål till BACP om Lynne.
David är fortfarande helt lugn när jag avslöjar jag är journalist. Som med Lynne, läste jag vad kungen sade om sin praxis:
”Inget av detta skulle bli erkända inom psykiatrisk praxis. Ingen psykiater kan någonsin legitimera att förklara sin fantasi till en patient. Det är inte ändamålsenligt att tala om din egen psykoterapi eller dina egna svårigheter. Han uppmuntrar en upphetsning under en session – det känns som en hypnotisk teknik. Jag undrar vad han gör med patienter – att han är i riskzonen för passerar linjen. Min personliga åsikt är att han går emot varje nummer av praxis från den RCP. Kollegiet ska dra tillbaka sitt medlemskap. ”
”Allt jag kan säga är att jag försöker mitt bästa för att leverera en tjänst som hjälper människor att ge människor ett alternativ i form av förändring,” David svar. ”Det [hans behandling] är endast för personer som kommer och frågar.”
Jag lämnade in ett klagomål om David till GMC.
Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur konverterings terapeuter fungerar. Vad jag inte hade väntat var att jag skulle lära känna hur deras patienter känner sig: förvirrad och skadad.
Jag började att ständigt analysera varför jag fann särskilda män attraktiva. Innebär att man representerar något som är saknas i mig? Vill jag ha honom för att han ser stark vilket måste betyda Jag känner mig svag? Har något att hända i min barndom? Terapeuterna planterade tvivel och oro där det ingen fanns tidigare.
Mina erfarenheter, får jag reda på, är typiska. Jag talar till Daniel Gonzalez, en av Nicolosi’s tidigare klienter. ”Konvertering terapi är en mycket komplicerad form av förtryck, säger han. ”Det är ett sätt att övertyga dig själv att din samma kön attraktion ha något alternativt betydelse. Det fortsatte att förfölja mig i åratal.”
Jag talar också med Peterson Toscano, som tillbringade 17 år i Storbritannien och USA med att pröva varje olika omorientering behandling som finns att tillgå. Han säger helt enkelt: ”Det är psykisk tortyr.”
Några av terapeuterna namn har ändrats.
Kommentera gärna, din kommentar kommer att inte synas förrän och om den godkänns av blogginnehavaren. Feel free to comment, your comment will not appear until and if approved by the blog owner.